Silna branża jagodowa jest częścią integrującego się sektora ogrodniczego. Wspólnie pokazujemy, że za każdym gatunkiem stoją ludzie. Kreujemy postrzeganie owoców i nawyki żywieniowe Polaków. Serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w te procesy. W szczególności producentom, członkom Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej SPBA, Stowarzyszenia Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej, Polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Porzeczek, Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Stowarzyszenia Plantatorów Mini Kiwi oraz Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Specjalne podziękowania dla Fundacji Promocji Polskiej Borówki, która od początku jest partnerem merytorycznym nagrodzonego projektu
mówi Witold Boguta, Prezes KZGPOiW.
Wzrost ilości konsumentów owoców jagodowych
W kwietniu najpopularniejszymi owocami jagodowymi były truskawki, borówki, maliny, czarna porzeczka. Porównując z poziomem konsumpcji w kwietniu 2021 roku zyskały wszytskie badane przez Kantar gatunki owoców jagodowych. Liderem wzrostu konsumpcji była czarna porzeczka i jej przetwory (aż 67%), dalej borówka (50%), aronia (26%), maliny (15%) i truskawki (12%). Imponujące wzrosty były wynikiem wiosennego zapotrzebowania, ale też dużego wzrostu świadomości prozdrowotnej, który obserwowaliśmy w okresie pandemii.
W maju rosła konsumpcja wszystkich badanych owoców jagodowych. Porównując maj 2022 do maja 2021 roku liczba konsumentów truskawki wzrosła aż o 57%, borówki o 45%, produktów z aronii o 27%, a konsumentów maliny o 25%. Żaden inny gatunek owoców i warzyw w Polsce nie zanotował ta dużego wzrostu jak truskawki i borówki.
W czerwcu tradycyjnie najpopularniejszym owocem były truskawki, które spożywało 85% Polaków. „Czerwca do czerwca” najbardziej wzrosło spożycie jagody kamczackiej - o 2,3 mln konsumentów (aż o 70%), to największy wzrost konsumpcji wśród ponad 20 monitorowanych gatunków; produktów z czarnej porzeczki (o 31%) i borówki (o 23%).
W lipcu znowu wzrost konsumpcji zanotowały wszystkie gatunki owoców jagodowych. „Lipiec do lipca” najwięcej zyskały borówki, maliny i agrest. Odpowiednio 3 mln, 1,9 mln i 0,6 mln nowych konsumentów. Dla malin w lipcu padł historyczny rekord. Spożycie deklarowało 53% populacji, tj. 17,2 mln dorosłych Polaków.
Sierpień do sierpnia najbardziej wzrosła konsumpcja jeżyn (22%) i aronii (13%). Jeżynom przybyło 1,3 mln konsumentów, a malinom 1 mln. W skali 2 lat liderem wzrostu była czarna porzeczka i borówka.
Wrzesień do września" rosła konsumpcja praktycznie wszystkich gatunków polskich superowoców. Największym wzrostem mogły się pochwalić jeżyny (18%), maliny (12%) i truskawki (10%). Oznacza to średnio ponad 1 mln konsumentów więcej. Jeżyny zarówno w sierpniu, jak i we wrześniu zyskiwały 1,3 mln konsumentów. Jadło je 26% Polaków, czyli 8,4 mln osób. To historyczny rekord tego gatunku.
W październiku minikiwi zakończyło sezon przebijając granicę 5 mln konsumentów. Dwa lata temu minikiwi jadło 3,2 mln Polaków. Roku temu 3,9 mln. Nie ma gatunku, który w sezonie 2022 rósłby tak zdecydowanie. W skali 2 lat to wzrost o 60%.
Promocja sprzedaży bezpośredniej i samozbiorów
Prezentacja walorów polskich superowoców
Serdecznie dziękujemy za włączenia rokitnika do grona polskich „superowoców”, tym samym umożliwienie i przeprowadzenie jakże udanej akcji promocyjnej sfinansowanej z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Żadna z poprzednich prób rozpropagowania tej rośliny, a przede wszystkim jej niesamowitych właściwości zdrowotnych, nie odniosła takiego sukcesu. Nie wzbudziła tak wielkiego zainteresowania, nie stworzyła tyle nadziei wielu ludziom na poprawę swojego zdrowia. Za to wszystko, za przeprowadzenie promocji i znakomity medialny przekaz wiedzy o tym owocu społeczeństwu, w imieniu Kolegów i własnym, z całego serca dziękuję”
mówi Stanisław Trzonkowski, jeden z najbardziej doświadczonych plantatorów rokitnika, Gospodarstwo Ogrodnicze w Sokółce.
Promocja codziennej konsumpcji
Ważna jest forma prezentacji zaleceń. To nigdy nie są suche fakty, tylko bardzo zachęcające infografiki. Zrozumiałe dla każdego, nawet dla laika, który nie ma jeszcze znaczącej wiedzy o tym, jak się odżywiać, jakie są zasady zdrowego odżywiania. Promujemy w nich wszytskie grupy produktów. Mają walor pełnych rekomendacji żywieniowych
mówi Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyczka kliniczna.
Dobra forma zaczyna się w kuchni
Więcej na temat jego historii na stronie PolskieSuperowoce.pl w zakładce JAGODOWE MISTRZOSTWA
Edukacja żywieniowa
Więcej w materiale Agrest w dobrej formie
Więcej w materiale Malinowa edukacja
Promocja przetworów
Słuchając wykładów można zauważyć, że wiele jagodowych gatunków gdzieś pogubiło swoją innowacyjność. Bierzmy przykłady z prezentowanych biznesów i uczmy się innowacyjności. W ten sposób, my producenci jagodowi, możemy przyjąć z rynku gigantyczną marżę. Naprawdę bardzo dużą marżę, a to pozwoli poprawić naszą sytuację, znaleźć pasuję, no i dobre wzory do naśladowania na przyszłe lata
komentował dr Paweł Krawiec, Horti Team, członek Jagodowego Core Teamu.
Alkohole na bazie owoców jagodowych mogą odnieść sukces rynkowy i mogą przynieść dobrobyt ich producentom. Ale przede wszystkim mogą być elementem wizerunku polskiej sztuki kulinarnej, polskiego produktu regionalnego, polskiego produktu spożywczego, polskiego rolnictwa i jagodowego sadownictwa. Owoce jagodowe przez setki lat były w głównym nurcie tego co się w Polsce uprawia i z czego się produkuje alkohol. Mam nadzieję, że zaczynają wracać w wielkim stylu
mówi Zbigniew Kmieć, juror Berry Fest 2023, ekspert ds. rolnictwa i produkcji spożywczej Związku Przedsiębiorców i Pracodawców RP. W jury pierwszej edycji zasiedli jeszcze Łukasz Klesyk, Katarzyna Puk oraz Mikołaj Rey.
To spotkanie było unikatowe. Połączyli się producenci znakomitej żywności, plantatorzy polskich superowoców, z ludźmi, którzy z tych genialnych produktów tworzą alkohole. Mamy tu tradycje, kompetencje, klimat gościnności, która jest wizytówką Polski. To wszystko ma duży potencjał i jest za mało promowane. Dlatego tak cenna jest energia i know how, które Berry Fest połączył
mówi Mikołaj Rey, ekspert kulinarny, smakosz i entuzjasta wyzwań gastronomicznych.
Oba projekty będą miały w 2023 roku swoje drugie edycje. Najlepsze produkty i przykłady innowacji będą promowane wśród menadżerów sklepów, sieci detalicznych i HoReCa. Ważnym celem tych projektów jest promocja postaw prorozwojowych.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Publikację sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! IV edycja."
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.