Noworoczne inspiracje dla wszystkich promotorów dobrego życia, w którym warzywa i owoce powinny zajmować tak istotną rolę. Patenty i życzenia prezentują Monika Stromkie-Złomaniec - dietetyk kliniczny, ekspert Core Team, Monika Hajduk - dietetyk kliniczny, właścicielka poradni Monvita, Marta Kielak - dietetyk kliniczny i psychodietetyk, Paweł Myziak - członek Zrzeszenia Producentów Papryki RP, członek zespołu ds. komunikacji roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka; dr Tomasz Lipa - Przewodniczący Zarządu Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych oraz Kuba Antoszewski - PR Manager, Kantar Polska.
Producenci coraz częściej deklarują współodpowiedzialność za to jak będą odżywiali się Polacy. Jako sektor, ogrodnicy angażują się w proces kreowania nawyków żywieniowych. Początek roku to czas pod tym względem wyjątkowy. Miliony ludzi czyni noworoczne postanowienia, a liderzy odpowiedzialni za promocję poszczególnych gatunków, planują ich aktywności i komunikację.
Przyzwyczajenia żywieniowe są głęboko zakorzenione i trudne do zmiany bez odpowiedniej strategii i wsparcia. O praktyczne porady poprosiliśmy dietetyków-praktyków.
- Przed nami czas naturalnych podsumowań i oceny mijającego roku. Jeżeli Wasze nawyki żywieniowe nie były najlepsze, macie sobie coś do zarzucenia, warto spojrzeć na to pozytywnie. Postanowienia noworoczne nie powinny być restrykcyjne. Powinny być wykonalne i rozłożone na kilka najbliższych miesiącach – radzi Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk kliniczny, ekspert Core Team.
- Niech przejście na zdrowszą stronę mocy będzie prostsze. Pamiętajmy, że ucząc się zdrowego odżywiania często robimy dwa kroki do przodu, potem krok do tyłu. Ale te małe kroki prowadzą nas do dużych zmian. Kreowanie nawyków żywieniowych to zawsze jest inwestycja na lata - przekonuje Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Monvita.
- Za nami rok pełen odkrywania owoców jagodowych. W moim przypadku rokitnika, czarnej porzeczki, aronii oraz minikiwi. Polecam Państwu, żeby nadchodzący był równie bogaty w antocyjany, antyoksydanty, ale przede wszystkim w dobry nastrój i sporą ilość aktywności fizycznej. Wszystkiego dobrego w Nowym Roku 2025 - życzy Marta Kielak, dietetyk kliniczny i psychodietetyk.
Zmiana nawyków wymaga czasu, a pokusy stres czy brak planowania mogą utrudniać realizację celów. Najtrudniejsze w kreowaniu nawyków żywieniowych to konsekwencja i utrzymanie motywacji. Jako producenci możemy być w tym procesie pomocni.
Swoimi obserwacjami dzieli się z nami Paweł Myziak - promotor integracji ogrodników i ich współpracy ze środowiskiem sportowców. Jako przykład podajmy współpracę Zrzeszenia Producentów Papryki RP z ZAKSĄ Kędzierzyn-Koźle, Enea Czarni Radom czy ORLEN Beach Volley Tour PKO w Przysuchsze.
- To był rok, który nas uczy, że trzeba się integrować. Środowisko coraz bardziej zaczyna rozumieć potrzebę współistnienia na rynku. Zaczynamy rozumieć, że nie będziemy już produkować więcej, że musimy produkować lepiej. Produkować pod konsumenta i wychodzić naprzeciw jego oczekiwaniom. Szanować to co produkujemy, ale też lepiej o tym opowiadać. Ludzie chcą żyć lepiej, chcą lepiej się odżywiać i więcej wiedzieć o tym co rośnie wokół nas. Czas na lokalność, regionalizm, wszak „gramy u siebie” - mówi Paweł Myziak.
- Za nami sezon pełen doświadczeń, które możemy spokojnie przenieść w 2025 rok. Jako producenci warzyw coraz mocniej współpracujemy z projektem „Jedno jabłko dziennie” i projektem „Czas na polskie superowoce!”. Zakładam, że w 2025 roku będziemy dalej rozwijać wspólnie inicjatywy. Dla dobra producentów i lepszego rozumienia znaczenia warzyw i owoców przez konsumentów. Wszystkiego dobrego! – podsumowuje.
Paweł Myziak jest członek zespołu ds. komunikacji roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu i liderem Warzywnego Core Teamu.
W podobnym duchu życzenia sformułował dr Tomasz Lipa, przewodniczący TRSK.
- Koniec roku to czas podsumowań. My ogrodnicy bilansujemy swoją działalność. Zastanawiamy się, co nam się powiodło, co się nie udało w ramach międzybranżowej współpracy? Tak robią producenci różnych gatunków warzyw i owoców. W przypadku jabłek był to rok trudny, ale dał nadzieję, że mogą nadejść jeszcze lata dobre dla sadowników – mówi dr Tomasz Lipa.
- Przez cały sezon prezentowaliśmy różne odmiany jabłek, mówiliśmy o ich zaletach dla zdrowia. Promujemy „jedno jabłko dziennie” i fakt, że chcąc realizować to zalecenie trzeba zweryfikować ilość jabłek kupowanych dla całej rodziny. Powinniśmy rozumieć ich znaczenie w codziennym odżywianiu, poznawać odmiany i jeść więcej – dodaje dr Lipa.
Te wszystkie działania mają stworzyć grunt pod rozwój rynku. Przyszłością są nowe odmiany, w tym klubowe. O opinie na temat odejścia od generyczności w promocji konsumpcji owoców i warzyw poprosiliśmy ekspertów Kantar Polska.
- Marki są niezwykle ważne dla konsumentów. One tak naprawdę rządzą umysłami i emocjami konsumenta. W tym roku dużo o markach rozmawialiśmy, również w obszarze, sadowniczym, plantatorskim, ogrodniczym. To pewien kierunek, odrywania owoców i warzyw od ich produktowej charakterystyki i budowania relacje z odbiorcą poprzez budowanie swoistych marek – mówi Kuba Antoszewski z Kantar Polska.
Z badań Kantara wynika, że wygrywają na rynku kategorie, które mają przynajmniej połowę swojej aktywności w postaci marek. Musimy zatem te 2 elementy łączyć. Wygrają Ci, którzy potrafią o sobie opowiedzieć. Widząc w tym roku więcej komunikacji i kolejne innowacje w ogrodnictwie, mam nadzieję, że ten trend utrzyma się w przyszłym roku. Czego Państwu serdecznie życzę - dodaje Kuba Antoszewski.
Więcej o badaniach konsumpcji i edukacji konsumentów na stronie CoreTeam.pl w zakładce PROMOCJA KONSUMPCJI (link)
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zadania „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, IV edycja”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju.
Kontakt: