Innowacja - czym jest i czy jej potrzebujemy?
Produkujemy dużo, ale prawdziwą sztuką jest oferować produkty, które naprawdę odpowiadają na potrzeby konsumentów i które zapewniają producentom godziwą marżę
– tak o powstaniu Innovation Conference mówiła Dominika Kozarzewska, Polskie Jagody, koordynatorka Jagodowego Core Teamu.
Jakiej transformacji potrzebuje branża jagodowa?
Nasze spotkanie było jak burza mózgów. Udało się dzięki innowacyjnej formule. Dzieliły się wiedzą osoby, które reprezentują kompletnie różne dziedziny. Spotkali się przedstawiciele nauki, producenci, przetwórcy, fitofarmaceuci oraz marketingowcy, którzy dzielili się doświadczeniami z dotarciem do konsumenta. To jest metoda na innowacyjne pomysły. Warte szerokiej popularyzacji są walory owoców jagodowych oraz edukacja konsumencka. Wrażenie robi też pasja i zaangażowanie osób prezentujących to czym się zajmują
– dzieliła się wrażeniami prof. Bożena Matysiak, z-ca Dyrektora ds. Naukowych w Instytucie Ogrodnictwa – Państwowego Instytutu Badawczego.
Pierwszym celem: klimat sprzyjający innowacjom
- Strategicznym zadaniem branży jest budowanie klimatu sprzyjającego innowacjom. Promują go przykłady postaw, nowych ofert i inaczej zdefiniowanej wartości dodanej.
- Warto pokazywać współpracę w łańcuchu dostaw „od pola do talerza”, prezentować grupy interesów i każdy konsensusu prowadzący do wyższej marży. Generalnie więcej biznesu, rynku, podziału marży, niż agrotechniki i kosztów.
- Warto promować postawy prokonsumenckie i pokazywać success story firm, które napędza takie podejście.
- Jako producenci i jako branża, nie możemy odcinać się od wiedzy o konsumencie. Nie powinniśmy tych kompetencji zostawiać pośrednikom i detalistom. Wręcz przeciwnie, powinniśmy wiedzieć o handlu i konsumpcji owoców jagodowych więcej i być centrum kompetencji dla „hurtu i detalu”. W dalszej kolejności dla farmacji.
- Czynienie codziennie wiadomością dnia „niskiej ceny” tworzy klimat niesprzyjający innowacyjności. Każe producentom walczyć z depresją, a nie z własnymi ograniczeniami.
- Rolą liderów i mediów powinno być poszukiwanie i oczekiwanie odpowiedzi na pytanie: na jakiej marży pracujemy? Dlaczego nie zarabiamy? Co należy zrobić by branża zarabiała? Kto nad tym pracuje? Kiedy poznamy efekty? Taka optyka wzmocni lub narodzi nowoczesne organizacje branżowe.
Róbmy swoje i uczmy się na błędach
Szaleństwo powtarza te same błędy i oczekuje innych wyników" – dokładnie tak ujął to Albert Einstein. Ten cytat, w różnych wersjach, dało się słyszeć w rozmowach uczestników konferencji.
#PolskieSuperowoce #PolishSuperFruits
Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kamp. „Czas na polskie superowoce! Edycja V".
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.