Sezon na polskie truskawki trwa od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Konsumpcja truskawek była najwyższa w historii w każdym letnim miesiącu, a w czerwcu najwyższa w historii prowadzonego do 4 lat monitoringu konsumpcji. Ponad połowa Polaków uznała truskawkę za najlepszy symbol lata (56%). Wzrosty konsumpcji komentują dr hab. inż. Zbigniew Jarosz, prof. UP w Lublinie oraz plantatorzy Weronika i Karol Maciejczyk.
Należy się cieszyć że konsumenci z roku na rok coraz bardziej dostrzegają zalety polskich owoców jagodowych i że wzrosty rodzimej konsumpcji są tak imponujące. Dzięki temu w codziennej diecie nas wszystkich spada udział bezwartościowego, śmieciowego jedzenia (fastfoodów). Dla mnie osobiście szczególnie radosną informację jest, iż „królową” owoców jagodowych na polskich stołach jest truskawka. Towarzyszy ona mojej rodzinie odkąd pamiętam. Wzrost konsumpcji jest również wyzwaniem dla plantatorów owoców jagodowych. Wkładamy mnóstwo sił aby owoce trafiające na rodzime stoły były smaczne i bardzo wartościowe. Wszystko to dla największego dobra jakim jest nasze zdrowie
dr hab. Zbigniew Jarosz, Dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.
Monitoring konsumpcji realizuje Kantar Polska w ramach projektu CORE TEAM. Badania finansowane są z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów. Szczegółowe dane dla kilkudziesięciu gatunków dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl
Rosnąca konsumpcja
- Wrzesień to czas podsumowań. Śmiało możemy stwierdzić, że ten sezon był dla nas przełomowy. Zarówno pod względem zwiększenia nasadzeń, a co za tym idzie, także plonów, jak i pod względem sprzedaży detalicznej. Opieramy swoją pracę bardzo mocno na informowaniu klientów o lokalności naszych truskawek. Staramy się dotrzeć do jak najszerszego grona konsumentów. Edukujemy i zachęcamy do spożycia nie tylko truskawek, ale także wszystkich innych owoców jagodowych i warzyw sezonowych. Lokalność produktów jest dla nas niezwykle istotnym czynnikiem tak sprzedaż jak i kupno produktów – zwracają uwagę Weronika i Karol Maciejczyk, „Truskawki od Karola”.
Truskawka symbolem lata
Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
https://wczorajnatalerzu.pl
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Badanie zrealizowano w dniach 18-23 sierpnia 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kamp. „Czas na polskie superowoce! Edycja V".
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.