Kantar zapytał Polaków o to, które mniej znane owoce i warzywa, uprawiane w naszym kraju, chcieliby spróbować w tym roku? Gatunkiem najchętniej wskazywanym jest jagoda kamczacka. Chęć spróbowania „kamczatki” zadeklarowało 21% dorosłych Polaków, a to oznacza 6.784.358 osób. Wśród trzech najbardziej oczekiwanych owoców jagodowych znalazły się jeszcze minikiwi (14%) i rokitnik (11%). Aż 71% Polaków chciałoby spróbować któregoś z gatunków rzadziej uprawianych w Polsce.
Jagoda kamczacka – owoc wiecznej młodości
Nie dziwi nas wynik sondażu i fakt, że Polacy najchętniej chcieliby spróbować jagody kamczackiej. W Polsce to nowy, wciąż mało znany owoc, który kusi wczesną wiosną, po zimie, gdy jesteśmy spragnieni świeżości. Jej atrakcyjność wzmacniają walory prozdrowotne. Coraz większe zapotrzebowanie na zdrową żywność doskonale wpisuje jagodę kamczacką w XXI wiek. To owoc przyszłości
mówi Justyna Kusibab-Mruk, plantator i przetwórca jagody kamczackiej, Plantin.
Polskie MiniKiwi
Wzrastające zainteresowanie owocami minikiwi bardzo nas cieszy. To efekt intensywnych działań promocyjnych wszystkich zaangażowanych we wdrażanie tych nowych owoców na polski rynek. Zarówno producentów jak i osób działających w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!". Ten wynik cieszy nas tym bardziej, że obserwujemy tu wyraźny trend wzrostowy. A biorąc pod uwagę fakt, że 5 lat temu owoce minikiwi były prawie w ogóle nieznane to można powiedzieć, że obecne wyniki są ogromnym sukcesem. Liczymy, że w niedługim czasie owoce polskiego minikiwi na dobre zagoszczą na stołach Polaków
mówi dr hab. Piotr Latocha, profesor nadzwyczajny SGGW.
Rokitnik – złoty shot zdrowia
Dereń jadalny
Polskie superowoce
W tym roku do 10 wcześniej już promowanych gatunków - truskawki, maliny, jeżyny, borówki, czarnej i czerwonej porzeczki, agrestu, aronii, jagody kamczackiej i minikiwi – dołączamy właśnie rokitnik. Serdecznie zapraszamy producentów i przetwórców do współpracy, do pokazania swoich gospodarstw, wiedzy i zaangażowania, niezbędnego by dostarczać konsumentom owoce najwyższej jakości
podsumowuje Witold Boguta, KZGPOiW.
Kampanię „Czas na polskie superowoce! Edycja IV” zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z 7 branżowymi organizacji. Partnerami są Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej, Stowarzyszenie Plantatorów Minikiwi, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Badanie nowych gatunków zrealizowała firma Kantar w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Sondaż zrealizowano w dniach 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI).
#jagodakamczacka #kamczatka #haskap #minikiwi #rokitnik #dereń #PolskieSuperowoce #PolishSuperFruits #PolandTastesGood #PolskaSmakuje
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja IV".
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce #PołowaSukcesu #PolskaSmakuje
Więcej na temat jagody kamczackiej: