- Znacząco wzrosła świadomość prozdrowotnych atrybutów warzyw i owoców.
- Smak staje się kluczową korzyścią dla konsumentów warzyw i owoców. Wśród barier zmalało znaczenie trudności i czasochłonności przygotowania.
- Chcemy spożywać to co sezonowe i lokalne, preferujemy zakupy w sezonach zbioru poszczególnych gatunków. Ponad połowa Polaków sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich.
- Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków NFC.
- Rośnie świadomości prozdrowotna, ale nie wiedza na temat ile powinniśmy spożywać. Głównym powodem tego, że Polacy nie spożywają większej ilości warzyw i owoców jest to, że sądzą, że nie muszą gdyż ilość, którą spożywają jest ich wystarczająca.
W 2021 roku ponad połowa Polaków zadeklarowała, że sięgnęła po niektóre gatunki częściej niż w latach poprzednich. Niestety jemy wciąż zbyt mało owoców i warzyw. Warto podkreślić, że dużo się w tym obszarze zmienia na lepsze. Smak stał się w pandemii kluczową korzyścią konsumencką z jedzenia owoców i warzyw. Warto zaznaczyć, nie odbywa się to kosztem percepcji zdrowotnych, wręcz przeciwnie, one cały czas rosną. Polacy są coraz bardziej świadomi znaczenia konsumpcji owoców i warzyw w budowaniu odporności i zdrowym odżywianiu
- mówi Urszula Krassowska, Managing Director Public Division w Kantar.
Brak wiedzy, o tym, że warzyw i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy, jest cały czas główną barierą konsumpcji. Połowa Polaków uważa, że spożywa warzywa i owoce w wystarczającej ilości, a tylko co piąty (19%) je ich tyle ile wskazują rekomendacje specjalistów – dietetyków i lekarzy. Badania zrealizowane po sezonie 2021 potwierdzają, to wokół czego powinniśmy koncentrować zasoby promocyjne. Czas ku temu jest dobry, pandemia podnosi zainteresowanie samą konsumpcją owoców i warzyw, bardzo podniosła też świadomość ich prozdrowotnego znaczenia na talerzu
– podsumowuje Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja."
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.