Kantar monitoruje konsumpcję wszystkich najpopularniejszych gatunków owoców i warzyw. Patrząc na październikowe wyniki, rok do roku, najbardziej zyskały borówka (wzrost o 30%), aronia (o 29%), truskawka (o 18%) oraz minikiwi (o 9%). Najpopularniejszymi owocami października były jabłka, śliwki i gruszki. Najpopularniejszymi warzywami w październiku były ziemniaki, pomidory i cebula. Ich wysoka konsumpcja ma charakter całoroczny.
Wzrost konsumpcji polskich superowoców
W porównaniu do wyników uzyskanych w badaniach w ubiegłym roku, widać wyraźnie wzrost deklaracji konsumpcji polskich superowoców. Chociaż czasami takie deklaracje są nieco „na wyrost” – to można je odczytać jako zwiastuny przyszłego zainteresowania i zwiększenia konsumpcji, a może nowych trendów
- mówi Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzający Public Division, Kantar Polska.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 października 2021 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Cztery pierwsze pozycje należą do owoców jagodowych
Owoce jagodowe są na fali. Pandemia bardzo zwiększyła świadomość konsumentów. Monitoring Kantar potwierdza nasze obserwacje - rośnie spożycie owoców jagodowych. W sierpniu borówka zanotowała historyczny rekord konsumpcji. Dobry sezon miała aronia, jagoda kamczacka, czarna porzeczka. Rozwija się produkcja truskawek i wspomnianego minikiwi. Równolegle zwiększa się też zapotrzebowanie na wysokiej jakości owoce. To sprawia, że jako branża potrzebujemy jeszcze lepszej organizacji i modeli biznesowych budujących nowoczesną strukturę rynku. Przez nowoczesną rozumiemy zdolność dostarczenia oczekiwanej wartości klientom i przewidywania zmian w otoczeniu. Badania na pewno są tutaj bardzo pomocne. Potrzebna jest też dalsza zdecydowana integracja środowiska producentów
- komentuje Dominika Kozarzewska, członek Rady Nadzorczej Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody".
Spożywanie owoców i warzyw podczas poszczególnych posiłków
Wczoraj na talerzu
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja."
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.