Inicjatywy wdrażane przez Core Team:
- Upowszechnienie w branży idei produkcji zrównoważonej. Zapewnienie powszechnej i praktycznej informacji na temat ekoschematów, Zielonego ładu i nowej WPR. Lider zespołu: dr Mirosław Korzeniowski.
- Opracowanie założeń projektu cyfrowego zbierania danych branżowych. Uporządkowanie informacji na temat wielkości produkcji, struktury odmianowej w podziale na deser oraz przemysł, eksport i konsumpcję w kraju. Projekt jest realizowany dla jabłka. Liderem tego zespołu roboczego jest Pan Adam Paradowski.
- Plan podniesienia konsumpcji krajowej jabłek. Lider: Maciej Majewski.
- Program spójnego marketingu jabłka w kraju i za granicą. Lider: Paulina Kopeć.
- Promocja postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych. Promocja ekonomiki, sprzedaży poprzedzającej produkcję, modeli współpracy i konsolidacji handlowej. Wypracowanie wspólnej narracji i zestawu danych, które kształtowałyby opinie na temat sektora.
- Komunikacja roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka. Wdrożenie wypracowanych w ramach Połowy Sukcesu rozwiązań integrujących projekty finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Plan integracji wokół wspólnych aktywności całego środowiska producentów i przetwórców. Lider Zespołu: Witold Boguta.
- Koncepcja zadaniowania badań i współpracy z nauką. Identyfikacja źródeł finansowania i założenia dla funduszu, który miałby wpływ na ukierunkowanie prac badawczo-rozwojowych. Cytat: „byśmy nie budowali maszyn do hot dogów i łazików, podczas gdy w inni pracują nad detekcją i digitalizacją produkcji”. Lider Zespołu: Michał Lachowicz.
- Koncepcja forum współpracy sektora. Stan, w którym „zbieramy się, ustalamy co jest nam potrzebne, wyprzedzająco, i artykułujemy to jednym głosem”. Uwzględniająca różnice np. w produkcji na rynek świeży, dla przetwórstwa, eksport i współpracę w celu podniesienia konkurencyjności każdego z segmentów. Liderem tego zadania jest Pan Witold Boguta.
- Kontynuacja współpracy branży jagodowej. W ramach CORE TEAM zapowiedziano ściślejszą współpracę branży jagodowej. Jej celem ma być zapewnienie warunków rozwoju z uwzględnieniem wyzwań i specyfiki tej grupy gatunków. Koordynatorem integracji branży jagodowej jest Pani Dominika Kozarzewska.
Upowszechnienie w branży idei produkcji zrównoważonej. Poznanie i zrozumienie Strategii Zielonego Ładu
- Edukacja środowiska producentów owoców i warzyw
- Komunikacja do konsumentów
- Współpraca ekspercka ze środowiskami opiniotwórczymi i decyzyjnymi:
- Środowisko naukowe
- Organizacje pozarządowe
- Administracja publiczna
- Branża nowych technologii
Zespół projektowy:
- dr Mirosław Korzeniowski – lider
- Paweł Leszczyński
- Paulina Kopeć
- Mirosław Łuska
- Mariusz Podymniak
- Maciej Spychał
- Maciej Majewski
- Krzysztof Żabówka
- Karolina Dębska-Zeidler
- Dominika Kozarzewska
- dr Barbara Groele
- Adam Paradowski
- dr Krzysztof Rutkowski
- Maciej Cybulak (nowy członek zespołu)
- Maciej Witkowski (nowy członek zespołu)
Projekt 2
Opracowanie założeń projektu zbierania danych branżowych. Uporządkowanie informacji na temat wielkości produkcji, struktury odmianowej w podziale na deser oraz przemysł, eksport i konsumpcję w kraju. Projekt jest realizowany dla jabłka.
- stabilizacja rynku (wiemy, co mamy)
- stabilizacja rentowności produkcji
- możliwość planowania długoterminowego i określenia kierunków rozwoju sektora - świadoma komunikacja na zewnątrz i wewnątrz; lepszy wizerunek sektora: wewnętrzny (poziom zorganizowania) i zewnętrzny (siła, wolumen, „sektor zjednoczony”)
- spójna komunikacja na zewnątrz (tak by świat od nas dowiadywał się co prognozujemy i co mamy, a nie z wywiadów zagranicznych handlowców, których w Polsce nie znamy)
- lepsze dostosowanie produkcji do wymogów rynku
- lepsze wykorzystanie mechanizmów unijnych
- możliwość reagowania w sytuacjach kryzysowych
- możliwość kreowania rynku, baza do zbudowanie strategii rozwoju sektora.
Zespół projektowy:
- Adam Paradowski – lider projektu
- dr Tomasz Lipa
- prof. Stanisław Pluta
- Przemysław Badowski
- Piotr Szybiński
- Mariusz Padewski
- Jacek Pruszkowski
- Emilia Lewandowska
- Andrzej Krupiński
Projekt 3
Plan podniesienia konsumpcji krajowej jabłek
Cel nadrzędny: wzrost konsumpcji jabłek.
- poprawa zdrowotności Polaków
- poprawa wizerunku branży i produktu
- zwiększenie opłacalność produkcji
- wyższa jakość i jednolite standardy branży
- większa świadomość producenta i konsumenta
- satysfakcja producenta i przyjemność dla konsumenta.
Zespół projektowy:
- Maciej Majewski – lider projektu
- Karolina Dębska-Zeidler
- Hubert Woźniak
- Dominik Woźniak
- Krzysztof Czarnecki (nowy członek zespołu)
- dr Barbara Groele (nowy członek zespołu)
- Grzegorz Żółcik (nowy członek zespołu)
Projekt 4
Program spójnego marketingu jabłka w kraju i za granicą
- wzrost sprzedaży polskich jabłek ilościowo i wartościowo
- wzrost konkurencyjności polskiego sadownictwa
- synergia działań marketingowych jabłka w kraju i za granicą tak by polskie jabłka były marką kojarzoną z wysoką jakością, różnorodnością odmian, smaków, kolorów
- zmiana wizerunku, pozytywne skojarzenia z Polską
- poprawa wizerunku lokalnie i na zewnątrz
- wzrost sprzedaży jakościowej, wyższa rentowność, stabilniejszy biznes
- mniejsze uzależnienie od fluktuacji ilości produkcji, wzrost wartości produktu
- jeden ośrodek, który czuwa nad spójnością marketingu jabłka. Koordynacja działań w jednym miejscu, ośrodek wiarygodny i reprezentowany dla środowiska
- (inspiracja) - korzystanie z doświadczeń marketingowych polskich oraz międzynarodowych liderów lub innych branż
- strategia - dotarcie do kluczowych grup
- zagwarantowanie spójności - zebranie tego co już robimy żeby nadać spójność
- benchmarking i podwyższanie świadomości czym jest spójność w tym obszarze
- wypracowanie spójności krajowej i potem dalej
- mniejsze uzależnienie od fluktuacji ilości produkcji, wzrost wartości produktu.
Zespół projektowy:
- Paulina Kopeć – lider projektu
- Magdalena Wrotek-Figarska
- Dominik Woźniak
- Przemysław Badowski (nowy członek zespołu)
- Anna Gabler (nowy członek zespołu)
Projekt 5
Promocja postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych
- stabilizacja produkcji bez „wzlotów i upadków”, możliwość planowania i inwestowania
- podniesienie wiarygodności poszczególnych ogniw łańcucha i ograniczenie strat;
- poprawa jakości produktu i poprawa postrzegania przez finalnych konsumentów
- godziwy rozkład zysku i ryzyka na każdym etapie produkcji i obrotu; promocja partnerstwa i fair play
- standaryzacja produkcji i odpowiedź na pytanie kto odpowiada za bezpieczeństwo żywności - praca wewnątrz stowarzyszeń; opisanie łańcucha odpowiedzialności,
- stworzenie prostych mechanizmów kontrolnych, stymulowanie aparatu państwa do kontroli lub wykorzystywania mechanizmów już istniejących (przykład: próbki ARiMR)
- rozszerzenie zakresu działania ustawy anty-dumpingowej
- segmentacja rynku i produkcja pod potrzeby konkretnego rynku / -ów
- stworzenie systemu doradztwa jakościowego
- stworzenie systemu identyfikacji trwałości i jakości, stworzenie klas ryzyka
- opracowanie metod oceny trwałości i jakości
- opracowanie systemu kontroli i egzekwowania jakości (prywatny lub publiczny), tak by ograniczyć ryzyko obniżenia wiarygodności w kraju i za granicą
- zdefiniowanie zasad współpracy, konstruowanie i egzekwowania umów
- promocja współpracy i eliminacja konkurencji polsko-polskiej.
Zespół projektowy:
- dr Tomasz Lipa
- Mariusz Podymniak
- Marek Marzec
- Krzysztof Żabówka
- Hubert Woźniak
- Witold Boguta
- Anna Gabler (nowy członek zespołu)
- Grzegorz Żółcik (nowy członek zespołu)
Projekt 6
Komunikacja roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka
- większa zauważalność n kampanii i produktów na rynku owocowo-warzywnego
- efekt synergii – 1+1+1>3 - wspólna komunikacja całego sektora, mimo iż realizowana w kilku projektach, regionach, przez różne środowiska i różne agencje wykonawcze
- oszczędności - większa efektywność zainwestowanych środków (tańsza promocja)
- zmiana postrzegania warzyw i owoców - nie są dodatkiem, jesteśmy całością, mamy największy udział - 50% na talerzu, w koszyku, żołądku, portfelu; w promocji codziennej konsumpcji w każdym posiłku (filiżanka superowoców, soku, jabłko)
- uwspólnianie wiedzy na temat wspólnej identyfikacji i obszarów wspólnej komunikacji
- doprecyzowanie warunków i ściślejsza formalizacja sposobu korzystania
- otwarta komunikacja i jednoznaczne deklaracje TAK / NIE. Jako sektor powinniśmy wiedzieć czy / które organizacje chcą dołożyć cegiełkę do zwiększenia zasięgu oddziaływania wspólnej identyfikacji wizualnej. Ktoś może dbać o interes np. gatunku według własnego SIW lub w ramach wspólnego systemu identyfikacji wizualnej. Chodzi tylko o ustalenie kto jak chce to robić i otwartą dyskusję na ten temat.
- próba przekonania organizacji i liderów, które mają wątpliwości. Poznanie obiekcji i praca nad przekonującą wszystkich argumentacją.
Zespół projektowy:
- Witold Boguta – lider projektu
- Piotr Szybiński
- Karolina Dębska-Zeidler
- dr Barbara Groele
- Paweł Myziak (nowy członek zespołu)
Projekt 7
Koncepcja zadaniowania badań i współpracy z nauką
- integracja branży wokół podnoszenia jakości i obniżenia ryzyka produkcji
- zainicjowanie współpracy, pierwszy krok w kierunku wypracowania modelu docelowego
- rozwiązywanie palących problemów produkcji
- poprawa rentowności gospodarowania, eliminacja problemów, ograniczenie strat, utylizacja itd.
- uwiarygodnienie całego systemu i łańcucha wartości
- transfer wiedzy, większa wiarygodność, lepsza argumentacja jeśli opieramy ją o wyniki badań.
- powstanie centrum kompetencji tak by móc oceniać i pomagać oceniać te projekty różnym instytucjom, np. NCBR, KOWR.
Zespół projektowy:
- Michał Lachowicz - lider zespołu
- prof. Stanisław Pluta
- prof. Piotr Latocha
- Mirosław Łuska
- Mirosław Korzeniowski
- Witold Boguta
Projekt 8
Koncepcja forum współpracy i integracji sektora
- wymiana informacji i uwspólnianie zewnętrznego głosu sektora
- promocja współodpowiedzialności na cały sektor
- realna reprezentacja całego sektora
- jednolity język komunikacji z konsumentem, administracją
- podniesienie poziomu merytorycznego dyskusji z administracja publiczną, postrzeganie sektora jako świadomy partner (czyli zmiana postrzegania)
- budowa wizerunku sektora na zewnątrz i wsparcie eksportu
- większy wpływ na nowe rozwiązania, mapę interesariuszy, współpracę międzysektorową
- lepsza znajomość potrzeb konsumenta, określone / uzgodnione standardy
- mniejsze ryzyko konfliktów pomiędzy środowiskiem a konsumentem
- zwiększenie efektywności korzystania z funduszy Unijnych
- nowe szanse i możliwości rozwoju dla producentów
- możliwość współpracy nad strategią długo i średnioterminową.
- organizacja prac nad projektami zidentyfikowanymi i określonymi jako priorytetowe
- dopracowanie dwóch ścieżek pracy: otwarte forum oraz zespoły projektowe
- formalizacja spotkań w ramach Core Teamu
- ustalenie w ramach Core Teamu strategii krótko i długofalowej
- reagowanie w sytuacjach kryzysowych, jednolita komunikacja 360* całego sektora
- wypracowanie sposobów aktywizacji, odświeżania składu, dopływ świeżej krwi, liderów, perspektyw i nowych pomysłów.
Projekt 9
Rozwój współpracy branży jagodowej
Zespół projektowy:
- Dominika Kozarzewska – koordynator
- Andrzej Krupiński
- Dominik Woźniak
- Dorota Łabanowska-Bury
- Hubert Woźniak
- Krzysztof Sak
- Krzysztof Żabówka
- Mariusz Padewski
- Mariusz Podymniak
- Paweł Eggert
- dr Paweł Krawiec
- Paweł Leszczyński
- Piotr Nowak
- prof. Stanisław Pluta
- Tomasz Wiewiórka (nowy członek zespołu)
- Witold Boguta
Projekt „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora” realizowany jest przez agencję strategiczną INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Podsumowanie etapu identyfikacji wyzwań
CORE TEAM Jagodowy: Będziemy silni handlowo i produkcyjnie, albo zostaniemy w polu
CORE TEAM Jabłkowy: Mieliśmy dobrą strategię, która dziś już nie działa
Wcześniejsze informacje prasowe:
Sektor owoców i warzyw rozszerza zakres współpracy: Wspólna promocja katalizatorem zmian w sektorze
Rusza projekt CORE TEAM: Wola współpracy i świadomość liderów
CORE TEAM: Współpraca dźwignią handlu