Eksperci zachęcają do codziennego spożywania superowoców
Rozwiązaniem na dziś są przetwory robione samodzielnie lub kupowane: wspaniałe soki, dżemy i mrożonki. Te z owoców jagodowych to prawdziwy skarb. Potrzebujemy ciemnych owoców, właśnie aronii, czarnej porzeczki, borówki, i my je mamy. Są też wspaniałe plantacje
– przekonuje prof. n. farm. Iwona Wawer, autorka książek o aronii, m.in. „Aronia superowoc”, którą po raz pierwszy wydano w roku 2012.
Dlaczego warto spożywać aronię i przetwory na jej bazie?
Mamy najsmaczniejsze lekarstwo na świecie
Mobilizacja plantatorów aronii
Plantatorzy chcieli zapewnić dostęp do zdrowych i atrakcyjnych sensorycznie produktów z aronii przez cały rok. To się udało po latach badań. Badania zapoczątkował prof. dr hab. Jan Oszmiański w Katedrze Technologii Owoców, Warzyw i Nutraceutyków Roślinnych, Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Były kontynuowane w Instytucie Ogrodnictwa w Skierniewicach.
Odnosimy sukces nie tylko wśród polskich konsumentów, walory aronii są też coraz lepiej znane na świecie. Świat poszukuje antyoksydantów, a my możemy swobodnie konkurować z owocami cytrusowymi. Takich walorów prozdrowotnych nie osiąga żaden owoc południa, ani północy. Superowoce są u nas! Musimy uwierzyć, że Polska żywność i polskie owoce, w tym klimacie wyprodukowane, są praktycznie najlepsze na świecie. Każdy mam nadzieję dojdzie do tego swoją drogą, a aktualna sytuacja przyśpiesza tylko tak potrzebną refleksję
– dodaje Piotr Nowak, plantator aronii, członek władz Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii „Aronia Polska”.
Stosowanie superowoców w diecie i w produkcji żywności ma wpływ na kondycję oraz prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny organizmu. Jakość żywności jest jednym z ważniejszych czynników utrzymania zdrowia i odporności.
Sukces, który ma wielu ojców
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” pozwalają nam poznać preferencje konsumentów oraz bariery wzrostu spożycia. Chcemy coraz lepiej definiować grupy docelowe, kanały komunikacji i planować działania promocyjne. Celem integracji producentów poszczególnych gatunków jest wzrost spożycia
mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.