Percepcja superowoców i rosnący popyt na owoce jagodowe to tylko szansa. Moda na zdrowie i zdrowe odżywianie nie daje gwarancji końcowego sukcesu jakim będzie regularność zakupów. Branża owoców jagodowych potrzebuje: definicji deserowej jakości, pomysłów na zagospodarowanie owoców niższej jakości, dalszej integracji i plantatorów, którzy będą potrafili tych owoców nie pomieszać.
Zaoferować jakość i dotrzymać tej obietnicy
„Trzeba pamiętać, że częścią wizerunku owoców jagodowych jest łubianka, w której tylko zewnętrzna warstwa owoców jest najwyższej jakości. Jeśli produkujesz owoce przemysłowe to nie udawaj, że produkujesz deserowe – tak brzmi lekcja, którą dziś daje nam wielu sadowników. Jest ona wartościowa również dla plantatorów nowych gatunków, takich jak borówka czy jagoda kamczacka, które zdobywają swoich pierwszych klientów. Klientów, dla których jest to bardziej „zakup na próbę”.
– mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Zaufanie kluczem do sukcesów
Obecnie panuje moda na zdrowie i zdrowe odżywianie, dlatego wszyscy zaczynają jeść borówki. Idąc do supermarketu chcemy kupić panetkę borówek, spróbować i być zadowolonym. Ostateczny sukces jest wtedy, kiedy dajemy klientowi naprawdę dobry produkt i kiedy mamy pewność, że zaspokoiliśmy jego potrzeby. Chodzi o to, że kiedy ludziom podoba się i smakuje to, co kupili, to kupią tego więcej. Dlatego jest bardzo ważne, aby klient mógł nam zaufać. Musimy przekonać ludzi, żeby jedli więcej borówek, bo są dobre, zdrowe i to znakomity produkt. A my mamy wiele do zaoferowania
mówi Federica Carminati, Project Sales Manager Unitec.
Przyszłością jest owoc deserowy
Jesteśmy dużym producentem owoców jagodowych, z tym że musimy podzielić tą produkcję na produkcję przemysłową i owoców deserowych. W całej branży przeważa produkcja przemysłowa, gdzie cena jest bardzo niska. Większość plantatorów przemysłowych niestety będzie musiała wypaść. Nie poradzi sobie z przejściem w wyższą technologię, wiążącą się z dużymi kosztami. Część tych plantatorów zainwestuje w technologie, zacznie starać się o lepszą jakość. Przyszłością w tej branży jest owoc deserowy. Niestety koszta czy ceny przemysłowych owoców z za wschodniej granicy wyprą naszą produkcję. Życzę wszystkim producentom owoców jagodowych przede wszystkim mądrych przemyślanych inwestycji
mówi Przemysław Sarbinowski z ProTech Marketing.
Świadomość oczekiwań konsumenta
Kampanię „Czas na polskie superowoce!” realizuje KZGPOiW. Partnerami Związku są Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek oraz Stowarzyszenie Plantatorów MiniKiwi. Projekt jest realizowany we współpracy z Krajowym Zrzeszeniem Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA i Stowarzyszeniem Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.