Prezentacja najważniejszych właściwości zdrowotnych borówki, które uczyniły z niej owoc XXI wieku, pomocny w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Polski hit eksportowy, już drugi co do wartości eksportu polski owoc (2016, 2017 r.).
Briefing kampanii informacyjno-promocyjnej LATO z BORÓWKAMI 2018.
Zapraszamy do Centrum Prasowego PAP │ ul. Bracka 6/8, Warszawa. Wtorek, 26 czerwca 2018, godzina 12:00-13:00.
Zapraszamy do Centrum Prasowego PAP │ ul. Bracka 6/8, Warszawa. Wtorek, 26 czerwca 2018, godzina 12:00-13:00.
Patronat Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła (IŻŻ), Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej oraz Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.
Tematy planowanej wymiany opinii ekspertów:
- Skala problemu chorób określanych jako cywilizacyjne.
- Pułapka truizmu: borówka jest zdrowa, warzywa i owoce są zdrowe, wszyscy o tym wiemy, przez co to stwierdzenie staje się truizmem, nie generuje emocji ani nowych zachowań. Świadomość walorów owoców w zbyt małym stopniu przekłada się na zdrowe wybory dietetyczne Polaków.
- Polskość borówki, 40 lat doświadczeń w uprawie i pozycja jednego z kluczowych producentów na świecie. Niespotykany udział eksportu na poziome 80%.
- Zaangażowanie środowiska plantatorów, którzy chcą, by więcej borówek zostawało w kraju.
- Najczęściej zadawane pytane: borówka jest amerykańska, czy polska?
W dyskusji wezmą udział:
- Anna Radowicka - technolog żywienia i dietetyk, ekspert w ocenie jakości żywności i żywienia
- dr Paweł Krawiec - plantator i naukowiec, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
- Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki
- Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw
- Emila Szczęsna, ekspert Fundacji Promocji Polskiej Borówki
Kontakt: 501 865 755, Maciej Dolata, Partner INSPIRE smarter branding
Rozwinięcie:
Skala problemu chorób określanych jako cywilizacyjne: ponad 3 miliony osób w Polsce choruje na cukrzycę, szacuje się że w 2020 roku co 10 Polak będzie cierpiał na to schorzenie. Jesteśmy w ogonie Europy w ogólnej klasyfikacji walki z cukrzycą. Każdego roku około 150 tysięcy ludzi dowiaduje się, że ma raka, a 90 tysięcy umiera z powodu tej choroby. Około miliona Polaków ma niewydolność serca, a 60 tysięcy osób co roku umiera z tej przyczyny.
Pułapka truizmu. Borówka jest zdrowa, owoce jagodowe są zdrowe, warzywa i owoce są zdrowe - wszyscy o tym wiemy, przez to samo stwierdzenie jest truizmem, czyli prawdą tak znaną, że nie warto jej wygłaszać. Natomiast rzeczywistość jest taka, że chociaż wiemy, to nie jemy! Konsumpcja owoców w naszym kraju spada. Mimo tego, że świadomość roli diety w profilaktyce chorób cywilizacyjnych jest coraz wyższa, to wciąż zbyt mało przekłada się ona na zdrowe wybory dietetyczne Polaków.
Zdrowie zaczyna się od jedzenia. Powszechne spożywanie warzyw i owoców jest warunkiem niezbędnym dla naszego zdrowia. Naszym zadaniem jest nieustannie o tym mówić i pokazywać, jak zmienia się stan zdrowia człowieka po zmianie złych nawyków żywieniowych na dobre. Zostało to udokumentowane badaniami klinicznymi.
Polskość borówki. Postrzeganie jako „amerykańska” jest jednym z hamulców rozwoju spożycia borówki w naszym kraju. Na ironię zakrawa sytuacja, w której uprawiany w Polsce owoc o najwyższych właściwościach antyoksydacyjnych trafia w 80% poza granice naszego kraju.
Zaangażowane środowiska. Jako plantatorzy chcemy namawiać Polaków do jedzenia zdrowo i namawiać dziennikarzy, żeby o tym mówili i pisali. Chcemy zbliżyć środowiska plantatorów, dietetyków, lekarzy oraz ministerstwa zajmujące się rolnictwem i zdrowiem. W naszych rękach jest stworzenie masy krytycznej, która będzie mogła przebić się przez zalew reklam niezdrowej żywności.
Borówka ma bardzo dobrą prasę. Mówi się o niej często "owoc przyszłości", "XXI wieku". "Eksperci są zgodni, niezbędny w diecie każdego". Borówka podbiła serca konsumentów i rankingi najzdrowszych owoców na świecie. Ale to za mało. Nie zadowalamy się tym. Ambicje plantatorów są duże. Chcemy wspierać media w promowaniu zdrowego stylu życia.
Zaproszenie na stronie Polskiej Agencji Prasowej - Kalendarium PAP.
Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki
Źródło danych: http://bip.kowr.gov.pl/uploads/pliki/fundusze/fpoiw/strategia_fpoiw_2018.pdf
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.