Koniec sezonu to okazja by przypomnieć działania promujące owoce jagodowe. Te powszechnie znane, jak sformułowanie „polskie superowoce” i te zasługujące na popularyzację, jak choćby ukazujący się co miesiąc newsletter dla osób zawodowo związanych z handlem owocami jagodowymi. Wszytskie wspierają pracę plantatorów. Jedne budują wizerunek producenta i jego plantacji, inne mobilizują handlowców i konsumentów. Łączy je program „Czas na polskie superowoce!".
Celem promocji jest wzrost spożycia krajowych owoców jagodowych i ich przetworów. Promowane są poszczególne gatunki, zawsze fakt rozpoczęcia sezonów ich zbiorów i zaproszenie na pierwsze zakupy. W sezonie, poznajemy walory codziennej ich konsumpcji - od kwietnia do października. W pozostałych miesiącach królują przetwory.
Promocja zaczyna się na długo przed zbiorem
Sezonowość to atut - coś na co się czeka, lepiej smakuje – ale też wyzwanie. Dla wielu owoców sezonowych nieosiągalna jest tylko jedna rzecz - obecności na półce od pierwszego dnia zbiorów. Co roku trzeba zaczynać wszystko od nowa. Dlatego kilka lat temu borówkarze stworzyli „1 LIPCA – Dzień Polskiej Borówki”, pomysł mobilizacji na 100 dni przed rozpoczęciem zbioru. Była w nim polskość i edukacja kiedy tę borówkę w Polsce mamy, ale kluczowe było budowanie rynku na wiele tygodni przed pojawieniem się owoców.
Kampania „Czas na polskie superowoce!” to całoroczna wersja tego działania. Popularyzowane jest stałe miejsce owoców jagodowych w rekomendacjach żywieniowych niezależnie od wieku i stylu życia. Kampania mówi o zaletach codziennej konsumpcji, zakłada stałą obecność owoców jagodowych w mediach i relacjach B2B.
Wspólnie jako polskie superowoce
Sezon każdego gatunku jest krótki, ale wspólna „oferta” wiele zmienia. Współpracujący producenci budują nawyk codziennej konsumpcji przez większą część roku - od połowy kwietnia do października.
Owoce jagodowe promowane są w Polsce jako superowoce, bogate w substancje prozdrowotne, realnie wpływające na odporności, regenerację, urodę. Kampania ma logo w formie hasztaga #PolishSuperFruits. Jej nazwa i logo koncentrują naszą uwagę na tej wartości dodanej. Akcentowane jest miejsce pochodzenia. Polskość oznacza tu także doskonały dla ich uprawy klimat.
Za każdym owocem stoi człowiek
Nawet dżemy nie są anonimowe, a co dopiero owoce deserowe. Wielu plantatorów pokazuje to angażując się we wspólne działania. Przykładem producenci truskawek, którzy oddają na licytacje WOŚP pierwszy kg swoich owoców i wspólnie o tym mówią. To pozwala rozpocząć komunikację już w zimie i wzmocnić status najbardziej oczekiwanego owocu.
W sezonie najlepszą obroną jest atak. Kampania obala kolejne mity. Pierwszy – truskawki są coraz droższe. Mit drugi – polskie truskawki mamy tylko w czerwcu. Trzeci – nie da się odróżnić polskiej truskawki od importowanej. Nie jest to takie trudne, a na pewno trzeba na to zwracać uwagę. „Szypułka paradę powie” to setki artykułów w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!". Mit czwarty – egzotyczne owoce są tak samo wartościowe jak lokalne. Mit piąty – najzdrowsze owoce pochodzą z daleka. Te przykłady pokazują, że obok patriotyzmu zakupowego, tego z polską flagą, warto wyjaśniać czym jest „patriotyzm dietetyczny”. Dlaczego to co rośnie wokół nas jest dla nas zdrowsze.
Każdy owoc ma swoje wyzwania. Jagoda kamczacka, z taką nazwą, nie mogła powielić błędów borówki. Borókwa wysoka, kiedy amerykańskość przestała być referencją dla żywności, musiała się spolszczyć i dlatego była promowana jako „ulubiony owoc polskich dietetyków”. Dziś, kiedy polska konsumpcja robi wrażenie na całym świecie, ciekawsza jest percepcja „ulubionego superowocu świata”.
Promocja sprzedaży bezpośredniej, samozbiorów i mrożenia
W ramach projektu „Czas na polskie superowoce” promowane są doświadczenia plantatorów w organizacji sprzedaży bezpośredniej i samozbiorów. Np. słynne samozbiory truskawek w Jenkowicach koło Oleśnicy, rodzinne borówkobranie w Henrykowie, w 2023 roku doszedł „I Bieg po Truskawkę” u Manfreda Skrzypczyka. Od lat promowane jest czerwcowe zaproszenie na plantacje jagody kamczackiej. W tym roku brało w nim udział 12 gospodarstwach z 8 województw. Producenci dzielą się pomysłami na podjęcie setek gości, na organizację samozbiorów i zakupów przetworów.
W sezonie 2023 w ramach kampanii rozpoczęła się promocja mrożenia. #CzasNaMrożenie oznacza: kup więcej i korzystaj przez cały rok. Symbolem jest zamrażarka, która pojawiła się w wielu gospodarstwach i komunikacja „Zdrowe, bo mrożone” .
Świeże w sezonie, a dalej przetwory
Jesień to czas przetworów. W ramach kampanii promowana jest kategoria „polskie superowoce” w konkursie ZŁOTE INNOWACJE. To największy na polskim rynku konsumencki konkurs, wyłaniający innowacyjne produkty FMCG. Każdy medialny sukces jagodowych rzemieślników przybliża nas do celu jakim jest „jagodowa półka” w każdym sklepie.
Jesień to także trzy wydarzenia, które pokazują przyszłość branży jagodowej. Berry Fest – coraz ważniejszy na polskim rynku konkurs jagodowych alkoholi, Innovation Conference – przegląd nowych kategorii i ciekawszych wdrożeń z całego świata i Branding Ovation - konkurs najciekawszych marek jagodowych. Wszytskie pomyślane są jako inkubatory nowych produktów, konceptów biznesowych i marek.
Berry Fest zwraca uwagę, iż świat poszukuje rzeczy oryginalnych i z tożsamością. Alkohole z owoców jagodowych łączą tradycje i smaki, które oddają ducha polskiej kuchni. Berry Innovation Conference to przegląd innowacji z całego świata. W jednym miejscu prezentacje nowych kategorii, produktów i przykłady ciekawych wdrożeń. Zaczęło się od aronii, ale pomysł zainspirował całą jagodówkę. Branding Ovation (planowany na wiosnę 2024) to projekt popularyzacji brandingu, czyli budowania marek. Spotkanie pionierów, ludzi zajmujących się marketingiem branży ogrodniczej i detalicznej. Warsztaty, prezentacje oraz oryginalny konkurs na Jagodową Markę Roku.
Newslettery dla kontrahentów i dla miłośników
W ramach projektu „Czas na polskie superowoce!” powstaje Newsletter w dwóch wariantach – dla profesjonalistów i dla miłośników owoców jagodowych. Newsletter dla osób związanych z handlem owocami jagodowymi (B2B) to najciekawsze wyniki badań konsumpcji i top news kampanii. Jest wysyłany do handlowców i marketingowców wielu sieci. Każdy z producentów może wskazać osoby lub firmy, które powinny go otrzymać, lub samodzielnie przesyłać go do nich.
Newsletter dla konsumentów (B2C) jest o korzyściach z regularnej konsumpcji, ma przepisy i porady żywieniowe. Jest on pomyślany tak by łatwo - w całości lub w częściach - udostępnić go w social mediach. Zapraszamy do jego zaprenumerowania. Wystarczy na stronie PolskieSuperowoce.pl podać swój mail. Formularz znajduje się w jej prawym górnym rogu.
Kampania „Czas na polskie superowoce!" realizowana jest w mediach społecznościowych i w prasie. Dzięki wypowiedziom ekspertów owoce jagodowe regularnie pojawiają się w radio, m.in. RMF FM i Polskim Radio. Producenci prezentowali owoce oraz jagodowe przetwory w Pytaniu na Śniadanie, Teleekspresie, Agrobiznesie oraz w Dzień Dobry TVN (minikiwi). W sezonie 2023 promowano owoce jagodowe w magazynach Hurt&Detal, Smaki i Style, Restauracja, portalu Onet i Serwisie Zdrowie PAP.
Pierwsze liczby sezonu 2023
Zasięg kampanii w mediach społecznościowych, w sezonie 2023 – do 31 sierpnia - osiągnął 3.381.155 wyświetleń. Średnia roczna ilość edycji w pełnych latach 2019-2022 wynosiła 6,69 mln wyświetleń.
Czas na polskie superowoce to najaktywniejszy fanpage owoców w Polsce. Każdego dnia publikowane są materiały promujące spożycie owoców jagodowych i ich przetworów. Posty są dość uniwersalne, przygotowywane tak by każdy plantator w Polsce mógł z nich korzystać. Mogą wzbogacić narrację i oszczędzić cenny czas niezbędny do prowadzenia fanpage'a własnej plantacji.
Czas na polskie superowoce to najaktywniejszy fanpage owoców w Polsce. Każdego dnia publikowane są materiały promujące spożycie owoców jagodowych i ich przetworów. Posty są dość uniwersalne, przygotowywane tak by każdy plantator w Polsce mógł z nich korzystać. Mogą wzbogacić narrację i oszczędzić cenny czas niezbędny do prowadzenia fanpage'a własnej plantacji.
W sezonie 2023 w mediach ukazało się 1844 publikacji, przy średniej z edycji 2019-22 – 873 publikacji. Ilość komunikatów prasowych wyniosła 61. W ramach realizacji różnych mini projektów powstało 57 materiałów filmowych. Plantatorzy i przetwórcy mieli okazję wziąć udział w 7 spotkaniach z mediami. Kampanię śledzić można na stronie PolskieSuperowoce.pl, którą w sezonie 2023 odwiedzono 816 tys. razy. Na stronie jest wiele artykułów oraz filmów, które promują walory zdrowotne owoców jagodowych. Można je łatwo ściągnąć lub udostępnić. Jest też jedyny w Polsce branżowy bank zdjęć i infografik na temat owoców jagodowych. Każdy może z niego korzystać by uatrakcyjnić przygotowywane przez siebie materiały, np. stronę internetową plantacji.
Wzrost ilości konsumentów owoców jagodowych
Konsumpcja owoców jagodowych jest monitorowana i systematycznie rośnie. Kantar pokazuje wzrost konsumpcji owoców i przetworów z owoców jagodowych praktycznie co miesiąc („rok do roku”). Szczegółowe wyniki monitoringu konsumpcji 11 jagodowych gatunków śledzić można na stronie projektu – w zakładce DLA HANDLU – oraz na specjalnej stronie WczoraNaTalerzu.pl. W grudniu planowane są badania podsumowujące cały sezon 2023.
Czas na polskie superowoce! to wspólny projekt organizacji branżowych i grup producentów owoców jagodowych. Wszystkie opisane działania są finansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Tekst jest podsumowaniem sezonu 2023. Ukazał się na łamach miesięcznika Truskawka, malina, jagody, 6/2023.