Debata oksfordzka to tradycyjna forma debaty, która wywodzi się z Uniwersytetu Oksfordzkiego w Wielkiej Brytanii. Ta forma debaty jest znana ze swojego formalnego charakteru oraz skupienia na umiejętnościach retorycznych i argumentacyjnych. Jest bardzo popularna jako narzędzie edukacji. Oto kilka powodów, dla których jest uważana za doskonałą szkołę sztuki wystąpień publicznych.
Co chcemy przećwiczyć w formie Debaty?
- Rozwijanie umiejętności argumentacji. Debata oksfordzka jest stworzona to tego. Uczestnicy są zobowiązani do formułowania mocnych, logicznych argumentów i bronią swoich stanowisk. To jest podstawa wystąpień publicznych.
- Kształtowanie zdolności do myślenia szybkiego. Debata oksfordzka jest często dynamiczna. Nawet jeśli sztucznie ją "zwolnimy" uczestnicy muszą reagować na argumenty przeciwników. To pomaga w przećwiczeniu pewnej elastyczności, co jest istotne w wystąpieniach publicznych, gdzie potrzebna jest doza spontaniczność i zdolność do reagowania na reakcje, efekt tego co mówimy.
- Doskonalenie umiejętności retorycznych. W debacie ważne jest nie tylko co się mówi, ale również jak się mówi. Przećwiczymy "sztukę przekonywania", skuteczne używanie języka, chwytów retorycznych czy danej stylistyki, co na pewno podwyższy umiejętności publicznego przemawiania.
- Budowanie pewności siebie. To jest coś, czego nie sposób wyćwiczyć jednym szkoleniem. Zakładamy, że dla wielu uczestników będzie to skok na głęboką wodę. No ale właśnie o to chodzi w szkoleniu - kontrolowany stres, w dobrym towarzystwie, bez ryzyka utraty kontrahenta czy kontraktu.
- Rozwijanie umiejętności analizy krytycznej. To jedna z lepszych rzeczy. Na co dzień jest nam trudno o takie analizy. Uczestnik debaty będzie musiał dostrzec różne perspektywy i argumenty, nawet jeśli się z nimi nie zgadza (nie są jego). To rozwija umiejętność krytycznego myślenia, co jest ważne w budowaniu przekonujących wystąpień publicznych, w których - uwaga - potrafimy odnieść się do różnych obiekcji.
Dlaczego Debata Oksfordzka przyda się nie tylko nam?
Odbędziemy debatę przed grupą koleżanek i kolegów, plantatorów, przetwórców, a nawet dziennikarzy. Sadzimy, że jako branża czy sektor ogrodniczy tylko na tym zyskamy. Dobrze jest przypomnieć jak wartościowe jest poznanie różnych argumentów i punktów widzenia.
- Największym atutem każdej debaty oksfordzkiej jest, to, że w krótkim czasie możemy poznać argumenty przeciw i za. Myśleć krytyczne, zrozumieć oś sporu i ocenić argumentacje.
- Debaty oksfordzkie poprawiają standardy dialogu. W powszechnej percepcji budują szacunek dla dyskutantów, poszanowanie różnych punktów widzenia, nawet jeśli się z nimi nie zgadzamy. Sprzyjają budowaniu wspólnoty.
- Debaty pomagają w nagłośnieniu omawianych kwestii. Często organizowane są wokół tematów kontrowersyjnych i pomagają uruchomić szerszą i bardziej pogłębioną dyskusję.
Temat debaty uzgodnimy w poniedziałek 27/11.
Poniżej wprowadzenie do tematu.
Poniżej wprowadzenie do tematu.
Dlaczego debata oksfordzka jest tak ciekawa?
- Jest uniwersalnym narzędziem edukacyjnym i biznesowym.
- To uporządkowana forma dyskusji, której celem jest przekonanie odbiorców do stanowiska swojej drużyny.
- Debata ma ściśle określone zasady. Uczy szacunku, zabrania wchodzenie sobie w zdanie czy przeszkadzania oponentom.
- Cechą debaty w formacie oksfordzkim jest udział 4 mówców lub mówczyń zarówno po stronie propozycji, jak i opozycji. Propozycja stara się wykazać, iż teza jest prawdziwa, natomiast opozycja że jej brzmienie mija się z prawdą.
- Nad przebiegiem debaty czuwa Marszałek, a ocenia ją panel sędziowski lub publiczność. W naszym przypadku publiczność będzie jednym z oceniających.
- Debaty tego typu mają wpływ na wiele ważnych kompetencji uczestników – między innymi kwestie radzenia sobie z tremą, współpracy w grupie oraz krytycznego myślenia.
- Kompetencje te są określane mianem kompetencji przyszłości. Udział w debacie pozwala także sprawdzić swoje umiejętności argumentacji oraz wystąpień publicznych.
- Teza debaty powinna być związana z konkretnym problemem społecznym lub biznesowym, co nakłania obie drużyny do refleksji nad problemem i jego możliwymi rozwiązaniami.
- Konieczność postawienia się po stronie, z którą nie zawsze się zgadzamy wymusza empatię, przekuwa bańki informacyjne i poszerza horyzonty. Wprowadza także nową jakość dyskusji.
- Taka debata wcale nie musi ostatecznie rozwiązywać problemu czy całkowicie przekonać odbiorców do jednej ze stron, ale może bardzo pomóc w zrozumieniu punktów spornych lub inaczej widzianych przez obie strony.
- Debata jest dobrym wprowadzeniem do trudnych dyskusji. Debata w swojej konstrukcji obejmuje wszystkie elementy dobrej konfrontacji przeciwnych stanowisk: wprowadzenie tematu, kontekstu i osób zaangażowanych; przedstawienie argumentacji i skontrowanie tej pokazanej przez drugą stronę, a na sam koniec: zbiorcze podsumowanie względem początkowych założeń.
Debaty oksfordzkie charakteryzują się ujednoliconymi regułami. W każdej drużynie występuje 4 mówców, którzy dysponują określonym czasem na przedstawienie swojej argumentacji. Każdy mówca posiada pewną określoną rolę.
- Pierwsi Mówcy rozpoczynają debatę. Ich zadaniem jest pokazanie jak drużyna rozumie daną tezę, jakie wobec niej zajmuje stanowisko oraz jaka jest jej zdaniem oś sporu w debacie.
- Drudzy Mówcy – ich celem jest rozwinięcie argumentacji. To na drugich mówcach w największym stopniu spoczywa obowiązek przedstawienia argumentów drużyny, ich wyjaśnienie i udowodnienie.
- Trzeci Mówcy – powinni skupić się na kontrargumentacji. Dobry trzeci mówca jest w stanie obalić wszystkie argumenty przeciwnika, pokazując błędy logiczne lub zły dobór przykładów.
- Czwarci mówcy – ich zadaniem jest podsumowanie debaty. Powinni przypomnieć najważniejsze argumenty, pokazać gdzie w debacie pojawił się spór oraz dlaczego drużyna mówcy go wygrała.
Źródło: Zasady Debaty Oksfordzkiej - Akademickie Mistrzostwa Polski Debat Oksfordzkich
Oto link do nagrania, w którym nieco szerzej omawiane są zasady debaty
Oto zdjęcia z debaty oksfordzkiej Wprost na Forum Ekonomicznym w Karpaczu, 9 września 2023 r.. Teza debaty brzmiała: Dobra organizacja leczenia znaczy więcej niż najnowocześniejsza farmakoterapia (link)
Dobrze widać na nich "role" kolejnych uczestników.
Dla zainteresowanych - kilka debat poglądowych
Debata podczas Carbon Footprint Summit
Debata dot. Przemysłu 4.0
Finał III Akademickich Mistrzostw Polski
Przykładów ciekawych debat jest więcej. W całej Polsce debaty cieszą się popularnością wśród młodzieży licealnej i studentów, jako miejsce ćwiczeń argumentacji i przekonywania, a także jako sposób na promowanie dyskusji nad istotnymi kwestiami społecznymi.
Naszą debatę - szkoleniową - poprowadzi Pan Jakub Kozłowski, będzie tzw. „marszałkiem”. Na co dzień jest trenerem wystąpień publicznych, Wiceprezesem Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców, Doktorantem w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Więcej na OneSpeech.pl
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt: