Kantar zapytał Polaków o to, z czym kojarzy się słowo dieta? Zapraszamy na spotkanie prasowe i wymianę opinii ekspertów na temat wyników badań Kantar - najsilniejszych percepcji i konsekwencji ich istnienia w decyzjach na polu codziennej edukacji żywieniowej.

(rozpoczęcie śniadania prasowego o godz. 10:00)
Oto pytania kierowane do ekspertów. Poniżej wyniki badań percepcji słowa "dieta", badania znajomości diet oraz szersza informacja o badaniach zainicjowanych przez sektor ogrodniczy, a realizowanych przez Kantar.
Pytania do dietetyków:
- Z dietą jest jak z pogodą, zawsze jesteśmy na diecie. Słowo „dieta” ze sposobem codziennego odżywiania kojarzy tylko 4 na 10 Polaków. Czy w słowie „dieta” jest odżywianie w chorobie, a zarazem jakaś podświadome ograniczenie w czasie?
- Najsilniejszą percepcją są ograniczenia, rygor, warunek samodyscypliny. Małe porcje posiłków – ma zakodowany co trzeci badany (35%), konieczność rezygnacji z czegoś co czwarty (27%), podobnie „5 regularnych posiłków dziennie” (26%). Dlaczego dieta to ból?
- Czy w słowie „dieta” kojarzy się ludziom z odchudzaniem? Na ile w słowie „dieta” ukryty jest efekt jo-jo, czyli niewiara w sukces i brak sukcesu?
- Ciekawą percepcją jest „spożywanie większej ilości warzyw i owoców”, z hasłem dieta kojarzy je 27% respondentów, czyli więcej niż co czwarty Polak. Jak to interpretować?
- Pytanie finałowe: Co trzeba zrobić by edukacja żywieniowa – nauka zasad codziennego odżywiania i kształtowania nawyków żywieniowych - kojarzyła się jako coś przyjemnego? Lepsze odżywianie to lepsze życie, lepsze samopoczucie, dobra forma, większa atrakcyjność, smak, cieszenie się posiłkami i więcej energii na co dzień. Dziś tylko według 5% Polaków „dieta” łączy się z poprawą nastroju i większą chęcią do życia.
Wyniki badań percepcji słowa „dieta”
Kluczowe wnioski:
- Tylko 41% Polaków kojarzą dietę ze sposobem odżywiania.
- Najsilniejsze percepcje to „małe porcje” (35%), samodyscyplina (31%), konieczność rezygnacji (ze słodyczy, kawy, alkoholu, w sumie 27%), ścisłe przestrzeganie narzuconych zasad (25%), spożywanie 5 regularnych posiłków dziennie (26%) oraz odchudzanie się, uczucie głodu lub głodówka (25%).
- Co czwarty wskazuje na spożywanie większej ilości warzyw i owoców (27%)
- Według 9% badanych dieta kojarzy się z pracochłonnym gotowaniem (9%), zakupem drogich i wyszukanych produktów spożywczych (9%) oraz złym humorem i mniejszą chęcią do życia (8%)
- Na podobnym poziomie są skojarzenia ze smacznymi posiłkami (9%).
- Tylko według 5% Polaków dieta to dobry humor i większa chęć do życia.


Dietę kojarzymy przede wszystkim z reżimem, zakazami i nakazami.

Informacja o badaniu: zrealizowane w dniach 15-20 lutego 2023 r., techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów, na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Sondaż realizowany przez Kantar Public w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II etap”. Projekt realizowany jest przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, jest finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Wyniki styczniowych badań znajomości diet
Kluczowe wnioski:
- Spośród dostępnych sposobów odżywiania się, Polacy najczęściej deklarują znajomość diet bezmięsnych: wegetariańskiej (34%) oraz wegańskiej (25%).
- Jedna piąta badanych (21%) zna diety Kwaśniewskiego oraz kapuścianą, natomiast 16% - Dukana oraz śródziemnomorską.
- Najmniejszy odsetek respondentów (2%) deklaruje znajomość diet DASH oraz planetarnej, a także Fleksitarianizmu.
- Dwie piąte Polaków (41%) nie zna założeń żadnej diety.


Informacja o badaniu: zrealizowane w dniach 18-23 stycznia 2023 r., techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów, na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Sondaż realizowany przez Kantar Public w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II etap”. Projekt realizowany jest przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, jest finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Podobne badania prowadzone wśród dietetyków
Ranking w pigułce:
- Jaka dieta jest najlepsza? Wg. rankingu polskich dietetyków najzdrowszą i najlepszą jest obecnie dieta śródziemnomorska.
- Jakie diety są godne polecenia? Pozytywne oceny otrzymały dieta śródziemnomorska, dieta DASH, fleksitarianizm, dieta wegetariańska i dieta indeksu glikemicznego.
- Które diety nie są zalecane? Najniższe oceny otrzymały takie diety jak kapuściana, sokowa, Kwaśniewskiego i jajeczna.
Źródło: Najlepsza dieta 2023 wg. polskich dietetyków - link
Plan badań w kolejnych miesiącach
① Z czym kojarzy się Polakom słowo dieta?
(rozpoczęcie śniadania prasowego o godz. 10:00)
śródmiejska siedziba Kantara
② Na czym polega dieta śródziemnomorska?
(rozpoczęcie śniadania prasowego o godz. 10:00)
śródmiejska siedziba Kantara
③ Najbardziej oczekiwane gatunki sezonu 2023?
Proponowane tematy badań i debat to część szerszych badań konsumpcji. Zostały one zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania są realizowane od lutego 2020 roku przez firmę Kantar Public we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Szerszy kontekst na podstawie badań Kantar
Wskaźniki konsumpcji w grudniu 2022

Niski poziom wskaźnika (od 0 do 25 pkt.) oznacza np., że respondent jadł w minionym tygodniu wymienione warzywa i owoce, jednak każde tylko raz, albo że częściej jadł mniej ich rodzajów. Wysoki poziom (od 50 do 100 pkt.) oznacza np., że respondent jadł w minionym tygodniu wszystkie wymienione warzywa i owoce co najmniej 2-3 razy. Mógł też jeść połowę spośród wymienionych za to codziennie.

Niski poziom wskaźnika (od 0 do 33 pkt.) oznacza np., że respondent jadł w minionym tygodniu od żadnego do 1/3 spośród wymienionych warzyw i owoców. Wysoki poziom wskaźnika (od 67 do 100 pkt.) oznacza np., że respondent jadła w minionym tygodniu minimum 2/3 spośród wymienionych warzyw i owoców.

Zalecany poziom wskaźnika Wczoraj na talerzu (75 do 100 pkt.) w przybliżeniu oznacza, że dana osoba jadła warzywa i owoce na wszystkie posiłki, a w co najmniej połowie posiłków warzyw i owoców było nie mniej niż połowa (co jest zgodne z zaleceniami żywieniowymi). Zadowalający poziom wskaźnika (50 do 74,99 pkt.) oznacza, że warzywa i owoce były we wszystkich posiłkach, ale w większości stanowiły mniej niż połowę. Niski poziom wskaźnika (25 do 49,99 pkt.) oznacza, że warzywa i owoce były w co najmniej połowie posiłków, ale nie stanowiły ich połowy. Bardzo niski poziom wskaźnika (0 do 24,99 pkt.) oznacza, że warzywa i owoce pojawiły się maksymalnie w co drugim posiłku.
Polecamy łatwy dostęp do wyników monitoringu

https://wczorajnatalerzu.pl
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Badanie zrealizowano w dniach 18-23 stycznia 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1005 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI). Kantar pyta w nim respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.