W czerwcu tradycyjnie najpopularniejszym owocem były truskawki, a warzywem pomidory. Te dwa gatunki spożywało dziewięciu na dziesięciu Polaków (odpowiednio 85% i 91%). Pomidory i truskawki Polacy wskazali również jako to najbardziej zachęcające do jedzenia. Truskawki były pierwszy wyborem dla 60%, pomidory 42%, dalej maliny (39%) i jabłka (34%). Porównują wyniki do czerwca ur. najbardziej wzrosło spożycie jagody kamczackiej (aż o 70%), produktów z czarnej porzeczki (o 31%) i borówki (o 23%). Borówka tyle co kamczatka zyskała wciągu ostatnich 2 lat. W czerwcu 2020 roku miała 7,1 mln konsumentów, dziś już 12 mln. To wzrost o 68% i dobry prognostyk przez rozpoczynającym się sezonem.
Badanie zrealizowano w dniach 3-8 czerwca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1012 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Konsumpcja owoców w czerwcu
Najpopularniejszym owocem na początku czerwca były truskawki. Ich konsumpcję w tygodniu poprzedzającym badanie deklaruje ponad ośmiu na dziesięciu Polaków (85%).
W czerwcu konsumpcja polskich superowoców wzrosłą jaszcze bardziej
Wyniki deklaracji konsumpcji w czerwcu 2022 roku odnieść można do wyników z czerwca 2021 roku. Najbardziej zyskały jagody kamczackie - o wspomniane 7 p.p., czyli aż 70% patrząc "czerwiec do czerwca". Żaden inny gatunek w Polsce nie zanotował ta dużego wzrostu jak jagoda kamczacka (haskap).
Konsumpcja warzyw w czerwcu
Spożywanie owoców i warzyw podczas poszczególnych posiłków
Respondenci najczęściej deklarują spożywanie jedynie warzyw i owoców w przekąskach (13%).
Najrzadziej (25%) co najmniej połowę posiłku stanowiły warzywa i owoce w przypadku kolacji.
Wczoraj na talerzu
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”