Mądra produkcja to przede wszystkim optymalizacja wszelkich działań. Musimy zdać sobie sprawę, że nasze technologie są już powoli przestarzałe. Nie można np. nawozić sposób uśredniony. Warto kupować razem i dużo lepiej używać sprzętu mechanicznego. Mądrze to po prostu współpracując i otwierając się na innowacje. Opinią na temat zmian w podejściu do produkcji dzieli się dr inż. Jerzy Próchnicki, niezależny ekspert rolniczy. Materiał powstał podczas prac CORE TEAMU sektora ogrodniczego, Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Zielonego Ładu.
![polska smakuje_pasek (1).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/209764/large-64394d192700b187ac8dc45387d183f9.jpg)
Nie klastry czterohektarowe, ale jednohektarowe albo mniejsze, tak jak to bardzo często ma miejsce w ogrodnictwie. To samo dotyczy użytkowania wody. Wody mamy tyle ile mamy, ale możemy ją mądrze zagospodarować. Na przykład przez zgromadzenie w glebie, ale do tego potrzebujemy zwiększonej ilość substancji organicznej w glebie. Pamiętajmy, że każdy 1% to jest 160 t wody na hektarze, która nie ucieka, która jest dostępna dla roślin
mówi dr inż. Jerzy Próchnicki.
Lepsze użycie sprzętu mechanicznego
Współpraca i jeszcze raz współpraca
Na pewno dużo łatwiej będzie gospodarować współpracując. Korzystając z tak zwanych umiejętności miękkich, czyli otwartej komunikacji, wymiany doświadczeń, negocjacji, w których dwie strony są wygrane. Trudniej będzie walcząc pomiędzy sąsiadami
dodaje dr Próchnicki.
Innowacje w rolnictwie
Core Team to powstałe w październiku 2021 roku forum współpracy liderów i ekspertów organizacji branżowych. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę. Zapraszani eksperci pozwalają lepiej zrozumieć aktualne wyzwania sektora.
Okazją do wymiany poglądów było spotkanie organizowane przez Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju i Zielonego Ładu. W ramach Core Teamu połączono potencjał sektora owoców i warzyw. Wśród priorytetowych inicjatyw jest upowszechnienie idei produkcji zrównoważonej. Zapewnienie w branży powszechnej i praktycznej informacji na temat Europejskiego Zielonego ładu, nowej WPR i eko-schematów.
Projekt "CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja” realizowany jest przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło: CORE TEAM Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju i Zielonego Ładu
![Polska smakuje (1).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/380930/large-70202106658d15cb702e9f520c74c846.jpg)
Zdjęcia z wykładów i dyskusji poniżej (Załączniki)
Opracowanie w ramach projektu CORE TEAM. Projekt jest realizowany przez KZGPOiW we współpracy z agencję strategiczną INSPIRE smarter branding, pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Kontakt:
Więcej na temat współpracy liderów sektora ogrodniczego:
![CORE TEAM – powstało forum współpracy sektora produkcji owoców i warzyw](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/landing_page/cover_photo/159838/e8aad1e133aa1c2a54dcf23913c9c430.jpg)
CORE TEAM – powstało forum współpracy sektora produkcji owoców i warzyw
Core Team to forum współpracy liderów, ekspertów branży owoców i warzyw, doradztwa i nauki. Uczestnicy postawili sobie cel opracowania planu rozwoju sektora i współpracę przy realizacji uzgodnionego portfela inicjatyw. Prace na etapie identyfikacji wyzwań poparły 34 orga...
Czytaj więcej
![Mieliśmy dobrą strategię, która dziś już nie działa](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/stories/159433/meta_fb_og_image/large-b7a3980ec56c63851e6ea9b5451e6250.jpg)
Mieliśmy dobrą strategię, która dziś już nie działa
Mieliśmy dobrą strategię. Były inne czasy, inni klienci, rynki, takie, a nie inne możliwości przechowywania i transportu, i to działało, sprawdzało się. Dziś już jednak nie działa. Padają słowa: wielka improwizacja, nieczytelność, chimeryczność, hazard.
Czytaj więcej
![Będziemy silni handlowo i produkcyjnie, albo zostaniemy w polu](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/landing_page/cover_photo/159438/be15f118e391d80b5e3810cba450f3cf.jpg)
Będziemy silni handlowo i produkcyjnie, albo zostaniemy w polu
Rośnie zapotrzebowanie na wysokiej jakości deserowe owoce i na konsolidację podaży. Produkcja i konsumpcja owoców jagodowych rośnie. Pandemia wygenerowała dodatkowy popyt. Zwiększyła się też świadomość i zapotrzebowanie na całą jakościową żywność.
Czytaj więcej
![CORE TEAM: Współpraca dźwignią handlu](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/stories/141794/meta_fb_og_image/large-834ac43dd1382b94572342168eba5fb7.jpg)
CORE TEAM: Współpraca dźwignią handlu
W ramach współpracy sektora powstały CORE TEAM jagodowy i jabłkowy. Przedstawicieli organizacji branżowych wsparli liderzy uznanych firmy uprawiających, dostarczających owoce do handlu i eksporterzy. Wspólne doświadczenia akcentują rosnącą rolę integracji.
Czytaj więcej
![Wola współpracy i świadomość liderów](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/stories/141506/meta_fb_og_image/large-d49e8eeaf497e8def5c60a9d247faebf.jpg)
Wola współpracy i świadomość liderów
W ramach projektu CORE TEAM połączono potencjał sektora owoców i warzyw. Przedstawiciele wielu środowisk, produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, ludzie często z międzynarodowym doświadczeniem, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę.
Czytaj więcej
![Wspólna promocja katalizatorem zmian w sektorze](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/stories/141236/meta_fb_og_image/large-8a4c5000a635eceaaa2dacab935abdac.jpg)
Wspólna promocja katalizatorem zmian w sektorze
Udana realizacja projektów promocyjnych owocuje rozszerzeniem współpracy kilkunastu organizacji branżowych. Do tej pory wypracowano model całorocznej promocji, realizowane są wspólne badania konsumpcji, sektor ma wspólną strategię komunikacji i wspólną identyfikację wizu...
Czytaj więcej