Ruszył kolejny sezon wspólnej promocji owoców jagodowych w Polsce. Niniejszy materiał opisuje zakres działań zaplanowanych na sezon 2022. Promowane będą korzyści z codziennej konsumpcji, w tym ich potencjał w pocovidowej regeneracji organizmu. Wśród prostych przepisów więcej będzie śniadań i śniadań do szkoły. Początek maja to czas planowania wsparcia dla poszczególnych gatunków. Zapraszamy producentów do zapoznania się z założeniami kampanii oraz wypełnienia, krótkiej ankieta dla osób zawodowo związanych z branżą owoców jagodowych. Można w niej zgłosić chęć udziału lub otrzymania informacji na temat projektów realizowanych w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!" w sezonie 2022.
Czas na kulinaria
Całoroczna kampania stawia na budowanie świadomości wyjątkowych walorów owoców jagodowych. Pandemia zwiększyła ilość czas jaki konsumenci poświęcają na jedzenie i przygotowywanie posiłków. Smak stał się kluczową korzyścią dla konsumentów. W ramach kampanii planowane są działania promujące wykorzystanie owoców jagodowych w kuchni i pokazujące przyjemność jedzenia.
Owoce jagodowe uważane są za żywność funkcjonalną, tzw. super food, super fruits – po polsku superowoce. Należą do produktów wyjątkowo bogatych w składniki korzystne dla naszego zdrowia i urody. Jako grupa owoców pozwalają budować świadomość roli właściwego odżywiania. Obniżają zawartość cukru we krwi, ryzyko wystąpienia raka, rozwoju chorób układu krążenia. Są częścią oficjalnych rekomendacji żywieniowych w profilaktyce każdej choroby cywilizacyjnej. Komunikację w 2022 roku wzbogaci fakt, iż bogate w polifenole owoce jagodowe wspomagają regenerację pocovidową.
Trzecim ważnym obszarem komunikacji jest kwestia predestynacji. W produkcji wielu gatunków należymy do światowych liderów, w wielu przypadkach jesteśmy realnie największym producentem na świecie. Dotyczy to aronii, czarnej porzeczki czy jagody kamczackiej. Sprzyja nam klimat i doświadczenie w produkcji ogrodniczej. O tym chcą mówić sami producenci. Ma być to element budowy wizerunku producentów i tożsamości branży jagodowej.
Szczegóły realizacji projektu Czas na polskie superowoce! w 2022 roku
1. Komunikacja promująca konsumpcję owoców jagodowych
- Pierwsza konsumpcja – promocja rozpoczęcia sezonu kolejnych gatunków, od truskawki po minikiwi
- Rosnąca konsumpcja - prezentacje każdego z gatunków dla mediów (od kwietnia do października)
- Idea jagodowej sztafety – popularyzacja płynnego przechodzenia z sezonu jednego owocu w sezon drugiego
- Samozbiory TRUKSKAWEK – druga połowa maja, początek czerwca – zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy chcą otworzyć swoje plantacje i promować samozbiory
- #HaskapChallenge producentów jagody kamczackiej – coroczna akcja promocji plantatorów i przetwórców polegająca na oddaniu na 1 dzień mediów społecznościowych kampanii „Czas na polskie superowoce”. Zapraszamy do kontaktu i rezerwacji terminów od 15 do 25 czerwca
- Czerwiec na plantacjach JAGODY KAMCZACKIEJ – III edycja akcji, w której producenci wspólnie zapraszają na degustacje świeżych owoców i przetworów. Pokazują rodzicom i dzieciom, jak uprawia się owoce, kompetencje szkółkarzy, plantatorów, przetwórców. W tym roku stawiamy na promocję odmian (realny początek edukacji w tym obszarze). Zapraszamy do zgłaszania plantacji. W połowie maja planujemy spotkanie online. Zaraz po nim wszystkim organizatorom prześlemy ulotki z przepisami i kamczackie przypinki. Dostarczymy grafiki i mapy. Wydarzenia będziemy udostępniać i promować na fanpage’u kampanii. Gospodarstwo z największą liczbą uczestników odwiedzimy z kamerą (miarą będą deklaracje zainteresowania i udziału w wydarzeniu, deadline przyjmiemy np. tydzień przed rozpoczęciem)
- Wybory najmłodszego plantatora borówki – edycja 6 – czerwiec. Jedna z najpiękniejszych jagodowych tradycji. Wybieramy najmłodszego plantatorów, który swoją pierwszą degustacją otworzy sezon. Zapraszamy do zgłaszania kandydatów. Prezentacje dzieci i organizacja wyborów w głosowaniu w mediach społecznościowych. Już dziś zapraszamy wszystkich rodziców i dzieci biorące udział w głosowaniu na uroczystą inaugurację sezonu.
- Dzień Polskiej Borówki i uroczyste rozpoczęcie sezonu 2022. Wyjątkowe spotkanie branży, prezentacja pierwszych plonów borówki. W tym roku będziemy wybierać i zapraszać również „najstarszego” – powszechnie szanowanego plantatora, który podczas uroczystości częstował będzie owocami „najmłodszego”. Czas zwrócić uwagę na transfer doświadczeń i sukcesję.
- Dzień Owoców – idea przewodnia: owoce dla aktywnych
- Borówkobrania 2022 – lipiec-wrzesień – zapraszamy plantatorów, którzy chcą otworzyć swoje plantacje. Możemy takie wydarzenia współorganizować i promować. Wszystkim organizatorom prześlemy ulotki z przepisami i borówkowe gadżety. Wszędzie tam gdzie oferta będzie wyjątkowa będziemy się starali przyjechać z kamerą
- Sierpień miesiącem naturalnej walki z nadciśnieniem – wspólna konferencja z medykami
- Narodowy Dzień Sportu – 18/09 – superowoce jako część aktywnego tryby życia (poniżej szerszy opis i zaproszenie do sprzedaży przetworów)
- III Jagodowe Mistrzostwa Świata 2022 - pomysł rozegrania zawodów podczas Narodowego Dnia Sportu. Drużyny szykują truskawka, malina, porzeczka i borówka. Już dziś zapraszamy wszystkich miłośników zdrowej rywalizacji – błonia Stadionu Narodowego, 18 września, godzina 10:00. Obrońca tytułu, niepokonani w dwóch pierwszych turniejach - drużyna producentów MALIN
- Organizacja międzynarodowego wydarzenia promującego aronię i pozycję Polski w jej uprawie 👉 ARONIA Innovation Conference 2022 - 21/09 (szerszy opis w kolejnej części)
- Pierwszy przegląd alkoholi z owoców jagodowych – prezentacje dla dystrybutorów i konkurs jagodowych alkoholi – win, nalewek, destylatów, piw rzemieślniczych 👉 Berry Fest (szerszy opis w kolejnej części)
- Szkolenie prze.twórców - Storytelling, czyli jak w 3 minuty dać się zapamiętać na całe życie? – III edycja w odświeżonej formule. Spotkanie inaugurujące online na przełom maja i czerwca, możliwość wsparcia promocyjnego w sezonie, spotkanie i wspólna oferta – jesień (wrzesień)
- Wspólna oferta przetworów – propozycja współpracy przy promocji przetworów w okresie jesiennym, świątecznym i zimowym, w tym akcja „prezenty dla firm 2022”. Możliwość wzięcia udziału w sesja zdjęciowych oraz prezentacji swojej oferty i opinii na stronie PolskieSuperowoce.pl (zakładka PRZETWORY)
Trzy propozycje wymagają specjalnej prezentacji. Pierwsza to sprzedaż przetworów podczas Narodowego Dnia Sportu 18/09. Druga to zaproszenie do rozmowy o kreowaniu wizerunku przyszłości - Aronia / ChokeBerry Innovation Conference 2022, 21/09. Trzecia propozycja to Berry Fest - pierwszy przegląd alkoholi z owoców jagodowych.
- Narodowy Dzień Sportu 18/09 - event na błoniach Stadionu Narodowego, wcześniej kilkutygodniowa reklama w ogólnopolskich mediach, ale też wielomiesięczna promocja faktu, że zdrowy styl życia zaczyna się w kuchni. Zapraszamy przetwórców owoców jagodowych do zaprezentowania i sprzedaży swojej oferty. Spodziewana frekwencja 10 tys. osób, głównie rodzin z dziećmi. Podobnie jak w Koneserze – zapewniamy infrastrukturę i promocję. Wszyscy polscy producenci owoców i warzyw mogą czuć się „strategicznym partnerem Narodowego Dnia Sportu 2022”. Do tego przekazu zaprojektujemy zestaw grafik. Wszyscy zainteresowani, jeszcze w maju, otrzymają banery – „Jesteśmy częścią aktywnego stylu życia i partnerem Narodowego Dnia Sportu 2022” - do wykorzystania we własnych social mediach, zamieszczenia na własnej stronie i w korespondencji mailowej.Podczas przygotowań promować będziemy rolę owoców jagodowych w diecie osób aktywnych. W trakcie i po evencie planujemy promocję najciekawszych prezentacji (stoisk) przygotowanych na Narodowy Dzień Sportu: gatunków, odmian, przetworów, producentów, regionów etc. Uwaga! Istnieje możliwość nieodpłatnego stworzenia stosik dedykowanych poszczególnym gatunkom oraz regionom produkcji. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt. Nasz główny przekaz do konsumentów: warzywa i owoce powinna stanowić połowę tego co jemy. Przekaz do członków organizacji: razem możemy więcej, możemy kreować wizerunek jagodowych, budować świadomość podstawowej roli owoców w codziennym jadłospisie, okazje konsumpcji i nawyki zakupowe. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani udziałem jako producent-wystawca zachęcamy do kontaktu (mali, telefon, link do formularza - poniżej)
- Aronia Innovation Conference 2022 - przegląd aroniowych innowacji z całego świata. Prezentacja trendów konsumpcji, nowych kategorii produktów, wdrożeń (marek) i poziomu marż w innowacyjnym przetwórstwie. Spotkanie przygotowywane dla dwóch grup odbiorów. Mediów i liderów branży agro (w szczególności producentów owoców jagodowych, jabłek, warzyw, pieczarek i ziemniaków). Druga grupa to elita światowych producentów i przetwórców aronii. Forma: spotkanie prasowe dla mediów oraz aroniowy panel branżowy dla przetwórców, plantatorów i naukowców. Data 21/09, miejsce Pałac Mała Wieś. Spotkanie ludzi opiniotwórczych, które ma wzmocnić wizerunek owoców jagodowych. Strategiczne wymiary wizerunku to przyszłość, innowacyjność, probiznesowość branży, odejście od utartych schematów i prymatu tonażu. Tematy wokół konferencji: Jak stworzyć wizję rozwoju branży i jak komunikować pożądane miejsce na rynku za parę lat, wizję ewolucji konsumenta, konsumpcji, handlu, produkcji i przetwórstwa? Co oznacza liderowanie na rynku, jakie są obowiązki lidera? Jak więcej zarabiać i zwiększyć udział wartościowy? Główny przekaz: innowacyjność podstawą rozwoju gatunku. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani udziałem jako producent zachęcamy do kontaktu (mali, telefon, link do formularza - poniżej)
- Berry Fest - pierwszy przegląd alkoholi z owoców jagodowych dla przedstawicieli handlu i koneserów. Prezentacja rodzimej produkcji win, nalewek, destylatów oraz piw rzemieślniczych z dodatkiem owoców jagodowych. Festiwal, czyli profesjonalny konkurs w kategoriach definiowanych przez gatunki owoców i rodzaje alkoholi. Wśród bohaterów jagoda kamczacka, malina, jeżyna, aronia, agrest, porzeczka czarna, porzeczka czerwona, truskawka, borówka wysoka, minikiwi, rokitnik, świdośliwa i żurawina.Tematy wokół Festiwalu: kanony degustacji i foodpairingu, czyli sztuki łączenia jedzenia z alkoholem. Tajemnica kolorów, smaku i słodko-kwaśnych aromatów owoców jagodowych. Domowa produkcja alkoholi z owoców jagodowych. Nalewki – klasyka polskich alkoholi. Tradycyjne receptury i przepisy rodzinne, czyli co sprawia, że smakują tak różnie i unikalnie. Tradycja win owocowych w Polsce. Wina - najszybciej rozwijająca się kategoria alkoholi w Polsce. Ustawa winiarska 2022 (KOWR). Jagodowa enoturystyka - zwiedzanie plantacji i winnic. Zalety zdrowotne i oferta zimowo-świąteczna sezonu 2022.Szersza komunikacja dotyczyć będzie popularyzacji receptur, tradycji i regionalizmów, food trendów, perspektyw rozwoju i aktualnej oferty plantatorów. Wspólny przekaz: owoce jagodowe na zdrowie! Jeśli jesteście Państwo zainteresowani udziałem jako przedstawiciel sieci / handlu, producent lub dziennikarz - zachęcamy do kontaktu (mali, telefon, link do formularza - poniżej)
2. Śniadania i śniadania do szkoły – promocja strategicznych dla owoców jagodowych posiłków
- Lekkie owocowe śniadania – przepisy
- Propozycje dla dzieci i uczniów – promocja II śniadań i lunchbox’ów
- Przekąski do pracy i „w trasę” – wygodne, smacznie i dobrze zbilansowane propozycje
3. Superowoce na talerzu – promocja prostych przepisów z wykorzystaniem owoców jagodowych
- Obiady na upały – promocja udziału owoców
- Owoce na grillu – wprowadzenie owoców w okresie letnim
- Bowle, czyli modne tzw. miski szczęścia
- Polskie klasyki i innowacje (kuchnie świata)
4. Walory prozdrowotne – promocja korzyści z konsumpcji owoców jagodowych
- Promocja walorów prozdrowotnych (odporność, regeneracja, uroda i dobre samopoczucie)
- Promocja walorów w kolejnych porach roku – wiosna, lato, jesień, zima, przednówek
- Rekomendacje pod tryb życia – dla ludzi aktywnych (amatorów) oraz zapracowanych / zabieganych
- Dla różnych grup wiekowych - dla dzieci (aktywnych) oraz dla nastolatków, dla seniorów
- Rekomendacje dla osób z podwyższonym cholesterolem (i w połączeniu z nadciśnieniem) oraz
- dla wzmocnienia odporności, leczenia endometriozy, cukrzycy ciążowej, dla insulinoopornych
Cele podejmowanych działań
- zaproszenie do konsumpcji świeżych owoców - oczekiwanie na tegoroczne owoce, pierwszy zakup
- komunikacja „za każdym owocem stoi człowiek” i promocja walorów „każdy owoc jest dla kogoś”
- promocja atrakcyjności - smak, atrybuty prozdrowotne, miejsce na talerzu, atrakcyjność kulinarna
- pozycjonowanie w oparciu o wyjątkowo korzystny klimat do uprawy i kompetencje plantatorów
- prezentacja owoce jako „jagodowa sztafeta” - mówimy o całorocznej pracy i pokazujemy zbiory
- prezentacja nowych technologii tak by oswajać z coraz wcześniejszą konsumpcją i widokiem tuneli
- popularyzacja pojęć polskie superowoce oraz hasztaga #PolishSuperFruits
- promocja stałego miejsca owoców w każdym posiłku - wykorzystanie parasolowej promocji sektora i pełnych rekomendacji żywieniowych w oparciu o talerz*
- Wsparcie w budowaniu wizerunku poszczególnych gatunków (element realizowany we współpracy z producentami)
Zachęcamy do zaprenumerowania wybranych biuletynów:
- Materiały dla konsumentów – minimum raz w miesiącu top3 informacji ciekawych dla miłośników owoców jagodowych: przepisy, koktajle, walory i rekomendacje żywieniowe, porady i ciekawostki. Pozbawione marek. Wszystkie w formie łatwej do udostępnienia w social mediach i na stronie.
- Zaproszenia dla dziennikarzy na spotkania z producentami sektora ogrodniczego. Prezentujemy na nich wyniki regularnie realizowanych badań konsumpcji, wyniki jednorazowych sondaży dotyczących najbardziej aktualnych tematów, zbiorów, walorów owoców, odmian, przetworów. Spotkania odbywają się w Warszawie, w każdy ostatni czwartek miesiąca. Możemy te zaproszenia wysyłać Państwu bezpośrednio, możemy także wysyłać do wszystkich wskazanych przez Państwa dziennikarzy – zaprzyjaźnionych, opiniotwórczych, regionalnych, lokalnych. W skali roku otrzymają oni, w ten sposób, kilkadziesiąt gotowych do publikacji materiałów na temat atrakcyjności owoców jagodowych.
- Biuletyn dla ludzi handlu – co miesiąc aktualne wyniki badań, które warto wysłać osobom zawodowo związanym z handlem owocami jagodowymi. Systematycznie rozszerzamy bazę profesjonalistów. Uwaga! Możemy ten mailing wysyłać również bezpośrednio pod wskazane przez Państwa adresy, np. do firm i managerów, z którymi chcielibyście Państwo nawiązać kontakty handlowe.
Oto link do formularza dla producentów, w kórym zaprenumerować można m.in. jeden z trzech ww. Newsletterów 👉 Jak skorzystać i jak wziąć udział w wydarzeniach promujących producentów?
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Przygotowania sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW kampanii „Czas na polskie superowoce! IV edycja."
Projekt od lat jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Aktualności na kanałach:
- Twitter @SuperFruitsPL - https://twitter.com/SuperFruitsPL
- Facebook - https://www.facebook.com/polskiesuperowoce
- YouTube Czas na polskie superowoce! - https://bit.ly/3i6cFRg
- Instagram - https://www.instagram.com/polskiesuperowoce
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce #PołowaSukcesu #PolskaSmakuje
Kontakt:
dr Piotr Baryła
Prezes Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek