Najpopularniejszymi owocami jagodowymi kwietnia były truskawki, borówki, maliny, czarna porzeczka i jej przetwory. Porównując z poziomem konsumpcji w kwietniu 2021 roku zyskały wszytskie badane przez Kantar gatunki. Liderem wzrostu konsumpcji jest czarna porzeczka i jej przetwory (aż 67%), dalej borówka (50%), aronia (26%), maliny (15%) i truskawki (12%). Imponujący wzrost jest wynikiem wiosennego zapotrzebowania, wzrostu świadomości prozdrowotnej w okresie pandemii oraz promocji konsumpcji polskich superowoców i ich przetworów.


Sześć lat temu postanowiliśmy jako plantatorzy borówki wziąć na siebie część odpowiedzialności za rozwój rynku i zaangażowaliśmy się w promocję konsumpcji tych owoców na rynku polskim. Wyniki badań pokazują, że po pierwsze ta decyzja była słuszna, a po drugie, że robimy to dobrze. Imponujący wzrost liczby konsumentów borówek poza polskim sezonem robi wrażenie i z pewnością przełoży się na konsumpcję od lipca do września, kiedy dostępne są owoce z polskich plantacji – idealnie dojrzałe, transportowane na niewielkie odległości i najlepsze dla naszego zdrowia
mówi Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac polskiego Jagodowego Core Teamu.
Porzeczka liderem wzrostu konsumpcji

Jestem dobrej myśli co do porzeczki, to naprawdę bardzo cenny, zdrowy owoc. Myślę, że konsumenci zaczynają doceniać jej prozdrowotne walory
Michał Małolepszy, plantacja Jarczew, Fieldstone.
Borówka z 50% wzrostem ilości konsumentów

Wyraźnie wzrasta liczba konsumentów przetworów

Wzrost konsumpcji produktów aroniowych bardzo mnie cieszy. Moim zdaniem mamy tutaj przykład świadomego wyboru a nie podleganiu impulsom. Czas pandemii pokazał jak ważne jest zdrowie i konsumenci zaczęli sięgać po przetwory z grupy „superowoców”
podsumowuje Paweł Eggert, producent aronii, członek Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, członek Jagodowego Core Teamu.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 kwietnia 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Badanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja IV".
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce #PołowaSukcesu #PolskaSmakuje

Kontakt:
dr Piotr Baryła
Prezes Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek