Najpopularniejszymi owocami jagodowymi kwietnia były truskawki, borówki, maliny, czarna porzeczka i jej przetwory. Porównując z poziomem konsumpcji w kwietniu 2021 roku zyskały wszytskie badane przez Kantar gatunki. Liderem wzrostu konsumpcji jest czarna porzeczka i jej przetwory (aż 67%), dalej borówka (50%), aronia (26%), maliny (15%) i truskawki (12%). Imponujący wzrost jest wynikiem wiosennego zapotrzebowania, wzrostu świadomości prozdrowotnej w okresie pandemii oraz promocji konsumpcji polskich superowoców i ich przetworów.
![polska smakuje_pasek (1).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/209764/large-64394d192700b187ac8dc45387d183f9.jpg)
![KANTAR Najpopularniejsze-superowoce-kwietnia.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/417283/large-393dedaf6f6d07a226d3cb8164a5a8ad.jpg)
Sześć lat temu postanowiliśmy jako plantatorzy borówki wziąć na siebie część odpowiedzialności za rozwój rynku i zaangażowaliśmy się w promocję konsumpcji tych owoców na rynku polskim. Wyniki badań pokazują, że po pierwsze ta decyzja była słuszna, a po drugie, że robimy to dobrze. Imponujący wzrost liczby konsumentów borówek poza polskim sezonem robi wrażenie i z pewnością przełoży się na konsumpcję od lipca do września, kiedy dostępne są owoce z polskich plantacji – idealnie dojrzałe, transportowane na niewielkie odległości i najlepsze dla naszego zdrowia
mówi Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac polskiego Jagodowego Core Teamu.
Porzeczka liderem wzrostu konsumpcji
![SUPEROWOCE Wzrost-liczby-konsumentów (1).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/417284/large-8f500c00f8b415a06dcda0514094364a.jpg)
Jestem dobrej myśli co do porzeczki, to naprawdę bardzo cenny, zdrowy owoc. Myślę, że konsumenci zaczynają doceniać jej prozdrowotne walory
Michał Małolepszy, plantacja Jarczew, Fieldstone.
Borówka z 50% wzrostem ilości konsumentów
![SUPEROWOCE Wzrost-liczby-konsumentów (3).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/417285/large-98fdc4ea155b69dd8b79741f647334c7.jpg)
Wyraźnie wzrasta liczba konsumentów przetworów
![SUPEROWOCE Wzrost-liczby-konsumentów (4).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/417286/large-eec8fd0ec7b2a9e46a27c1613416aaaf.jpg)
Wzrost konsumpcji produktów aroniowych bardzo mnie cieszy. Moim zdaniem mamy tutaj przykład świadomego wyboru a nie podleganiu impulsom. Czas pandemii pokazał jak ważne jest zdrowie i konsumenci zaczęli sięgać po przetwory z grupy „superowoców”
podsumowuje Paweł Eggert, producent aronii, członek Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, członek Jagodowego Core Teamu.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 kwietnia 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Badanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja IV".
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce #PołowaSukcesu #PolskaSmakuje
![Badania konsumpcji Kantar 2021 (10).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/5366/assets/335916/large-b70c99ac7ddf1a6177d969b5556a2e0d.jpg)
Kontakt:
dr Piotr Baryła
Prezes Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek