Rozpoczął się sezon na MiniKiwi, jeden z najbardziej odżywczych owoców, od kilku lat z powodzeniem uprawiane w Polsce. Inauguracja odbyła się na plantacji Małgorzaty i Adama Kostrzewa, w Bodzewie koło Grójca. Założona 8 lat temu jest dziś w pełni owocowania. W spotkaniu udział wzięli dr Ryszard Zarudzki - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, prof. Jarosław Jan Pinkas - Główny Inspektor Sanitarny, konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego, naukowcy Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, pionierzy uprawy, członkowie Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi oraz plantatorzy owoców jagodowych, którzy współpracują w ramach kampanii „Czas na polskie superowoce!”.
- Mamy oto kolejny świeży, sezonowy, polski superowoc. Bogate źródło witamin, minerałów i antyoksydantów. Od maja, już w tym momencie do października, możemy codziennie konsumować świeże, sezonowe, polskie superowoce. Gorąco polecam. 80% chorób fundujemy sobie sami, a to warzywa i owoce powinny być podstawą naszej diety. Powinniśmy je jeść co najmniej 5 razy dziennie. Trzymam kciuki za polskie MiniKiwi. Na zdrowie!
powiedział prof. Jarosław Jan Pinkas, Główny Inspektor Sanitarny, konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego.
Jeść dojrzałe, schłodzone, bez obierania
Co warto wiedzieć o MiniKiwi?
Czas na polskie superowoce!
- Współpraca w branży producentów warzyw i owoców nie jest niczym nowym. Prowadzone działania będziemy rozszerzać, o agrest i jeżynę. Ale także o promocję przetworów, tak by promować korzystanie z polskich superowoców przez cały rok. 7 organizacji do początek. Aby wypromować polskie owoce jagodowe potrzeba współpracy wielu ludzi dobrej woli. Dziękujemy za całosezonowe wsparcie i włączenie się w te działania Panu Ministrowi Ardanowskiemu, Panu Prezesowi Pinkasowi, obecnemu dziś z nami Panu Ministrowi Zarudzkiemu. Rośnie ich sprzedaż w Polsce i w Europie. Globalnie w tempie 6% rocznie, a w Unii ten wzrost wynosi 8%. Pojęcie superfruits jest bardzo atrakcyjne. Warto byśmy tak postrzegali krajową produkcję. To jest czas na polskie superowoce!
- mówił Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Jagodowa sztafeta
- Jagodową sztafetę rozpoczęły truskawki. To pierwszy owoc, na który konsumenci czekają. Ludzie doceniają ich smak i zapach, szczególnie po pojawieniu się na rynku „drewnianych” truskawek z Hiszpanii. Owoce wyprodukowane w naszym klimacie zawierają więcej ekstraktu i substancji odżywczych. Konsumenci szukając owoców smacznych i zdrowych kierują się często w stronę owoców egzotycznych, zapominając o naszych
– mówi dr Janusz Andziak, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Truskawki.
- To co robimy promuje polskie owoce i zmierza do poprawienia stanu zdrowotności naszego społeczeństwa, zwłaszcza ludzi młodych. To co robimy naprawdę nam zadziałało. Odnotowaliśmy w tym roku istotny wzrost sprzedaży borówki na rynku krajowym. To efekt zainteresowania sieci i wielu rynków lokalnych. Uchodząca do tej pory za owoc eksportowy stała się bardzo popularna w kraju. To efekt wielu dobrze zaplanowanych działań, współpracy całego środowiska i wsparcia Ministra Ardanowskiego oraz prof. Pinkasa, Głównego Inspektora Sanitarnego. Za co wszystkim należą się gratulacje i podziękowania
- mówił Ireneusz Komorowski, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
Filiżanka superowoców codziennie
- W tej jagodowej drużynie robimy wszystko by polskie superowoce były poznawane niejako od nowa. Dzięki wspólnej kampanii konsumenci przypinają sobie walory, smak i aromat, czarnej porzeczki. Jesteśmy wielki producentem, owoce, które trafiają na rynki międzynarodowe pochodzą głównie w Polski. Chcemy przypomnieć smak czarnej porzeczki i życzyć by na naszych stołach zagościły takie owoce jak MiniKiwi. Obok tych, które są mocno zakorzenianie w naszej świadomości – truskawka, malina, borówka – mamy owoce, znane których smak należy sobie przypomnieć i owoce nowe. To jest na pewno dobry czas, czas na polskie superowoce!
– mówił dr Piotr Baryła, Prezes Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Czarnych Porzeczki.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.
Zdjęcia owoców i inauguracji sezonu w zakładce PressKit