Zapraszamy producentów i opisujące branże media na II przegląd alkoholi z owoców jagodowych. Głównym wydarzeniem będzie konkurs. Medale i Grand Prix Berry Fest 2024 w kategoriach "profesjonalna" i "domowa" przyzna jury w składzie Mikołaj Rey (przewodniczący jury) Łukasz Klesyk, Zbigniew Kmieć, Katarzyna Puk. Konkurs odbędzie się oryginalnej formule rozmowy z ekspertami. Każdy opowie o tym jak tworzy trunek, a eksperci wyciągną największe jego atuty. Atrakcją Master Class na bazie win owocowych. Eksperci omówią historię win i rekomendacje połączeń kulinarnych. Uczestnicy spróbują każdego z win w połączeniu z różnymi rodzajami przekąsek. Szefowie Kuchni wyjaśnią zasady dobierania alkoholu do potraw oraz ustalania kolejności serwowanych alkoholi. Do tego zagadnienia ekonomiczne, budowa oferty dla HoReCa i networking. Jeśli chcesz produkować świetnie jagodowe alkohole, nie może Cię tu zabraknąć.
Berry Fest to spotkanie pionierów i konkurs. Twórcy będą mieli również możliwość ekspozycji swoich produktów i przygotowania degustacji. Na finał wręczone będą Grand Prix BerryFest 2024 w kategoriach producent profesjonalny i domowy. Laureaci będą promowani przez cały 2024 rok.
Do udziału niezbędna jest akredytacja (szczegóły poniżej)
Jakie produkt zaprezentują się na Berry Fest 2024?
40 trunków zgłosili producenci wina z czarnej porzeczki, porzeczki czerwonej, porzeczki białej, agrestu, malin, aronii i jagody kamczackiej. Wśród nalewek - z jagody kamczackiej, maliny, rokitnika, aronii, agrestu, derenia, żurawiny i pigwowca. W kategorii „domowe” – wino z owoców jagody kamczackiej oraz nalewki z aronii, rokitnika, derenia, żurawiny i pigwowca.
Program
- 10:00 Konsumpcja wyrobów alkoholowych z owoców jagodowych? Jakie wina i nalewki są najpopularniejsze w Polsce? - wyniki reprezentatywnych badań Kantar, 9/2023
- 10:20 Jak zbudować cenę produktu i system sprzedaży? - Marcin Bańcerowski współtwórca marki DiWine
- 10:40 Wina z owoców jagodowych - prezentacja warsztatowa Master Class. Prowadzący wyjaśnią zasady dobierania wina do potraw, historie połączeń kulinarnych oraz kolejności serwowanych alkoholi - Zbigniew Kmieć i Łukasz Klesyk
- 11:40 Panel dyskusyjny „Alkohol z owoców jagodowych na rynku - doświadczenia i inspiracje”. Część pierwsza – doświadczenia. Karol Majewski – twórca marki Nalewki Staropolskie, Rafał Dziliński – twórca marki Nalewkarnia Longinus i Jarosław Czarnecki, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Nalewkarni Longinus, Marcin Bańcerowski – twórca marki DiWine.pl, Zbigniew Kawalec – właściciel sieci sklepów DarWina.pl
- 12:20 Część druga - inspiracje: Cezary Kaźmierczak - prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Paweł Leszczyński - organizator Warszawskiego Festiwalu Piwa, Magdalena Zielińska - prezes Polskiej Rady Winiarstwa (czekamy na potwierdzenie), Michał Kanownik - prezes związku Cyfrowa Polska (czekamy na potwierdzenie)
- 13:00 - lunch
- 13:55 rozpoczęcie II przeglądu alkoholi z owoców jagodowych – ekspercka ocena 40 produktów i promocja producentów
- ~18:30 wręczenie Grand Prix Berry Fest 2024
Masterclass - wina z owoców jagodowych w gastronomii
Wina owocowe to wyzwanie dla polskiej gastronomii. Nie ma żadnych wypracowanych reguł ich podawania, nie mieszczą się w klasycznych schematach foodpairingowych. Jesteśmy wszyscy na początku drogi ale drogi, którą trzeba przejść by wina owocowe zostały zauważone na rynku. Zbigniew Kmieć i Łukasz Klesyk spróbują pokazać jak może wyglądać miejsce win owocowych w menu współczesnych restauracji. Jak o nich pisać, kiedy podawać? W jaki sposób rekomendować gościom? Do pięciu win spróbujemy kilku przekąsek by sprawdzić wspólnie kulinarny potencjał win z owoców jagodowych.
Debata ekspertów
Debatę podzieliliśmy na dwie części. Pierwsza ma podsumować nasze doświadczenia, zidentyfikować bariery rozwoju. Druga zainspirować i wskazać wspólny cele. Moderatorem będzie Zbigniew Kmieć, ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców do spraw rolnictwa i produkcji spożywczej. Poniżej pytania, wokół których chcemy rozmawiać.
Część pierwsza – doświadczenia.
- Jaka jest pozycja alkoholi z owoców jagodowych na rynku?
- Jak są postrzegane są alkohole z owoców jagodowych?
- Jakie są przeszkody rozwoju? Czy jest szansa na zmianę?
Część druga - inspiracje:
- Jak wyglądają perspektywy branży?
- Co może dać zrzeszanie się producentów i organizacji branżowych?
- Jak osiągnąć sukces startując od niszowych produktów?
- Czy jest potrzebne instytucjonalne wsparcie dla branży?
Twórcy
Będą prezentować trunki, które powstały z wykorzystaniem owoców jagodowych. Zapraszamy na Berry Fest oficjalnych producentów oraz pasjonatów, którzy od lat tworzą trunki z własnych owoców. W tej kategorii również przyznane będzie wyróżnienie.
Nagrody
Przed nami konkurs, w którym przyznane zostaną brązowe, srebrne i złote medale oraz nagroda główna - Grand Prix pierwszego przeglądu alkoholi z owoców jagodowych.
Wszyscy nagrodzeni będą promowani na łamach czasopism partnerów - Restauracja, Hotelarz, Jagodnik, KURIER365.pl, BiznesCiti i Kurier Warszawski (magazyn). Nagrodą w konkursie jest promocja wśród właścicieli i kadry zarządzającej HoReCa. Kluczowym wymiarem tej promocji jest całostronicowa reklama laureatów w czasopiśmie "Restauracje". Numer październikowy promowany będzie m.in. na Polagrze oraz Natura Food be ECO. Laureaci będą promowani również w ramach tegorocznej akcji "prezenty dla firm".
Eksperci, którzy będą wspierać jagodowców
Grono ekspertów Berry Fest tworzą Łukasz Klesyk - ekspert od alkoholi mocnych, Mikołaj Rey, Zbigniew Kmieć oraz Katarzyna Puk – sommelier i sędzia w konkursach winiarskich.
Rolą ekspertów jest nie tylko wyłonienie laureatów, ale przede wszystkim promocja i wsparcie merytoryczne. Podczas wszystkich prezentacji będą podpowiadali – jakie są najmocniejsze strony degustowanych produktów i jak wykorzystać potencjał, który mają.
Poniżej krótkie biogramy członków jury. Sami w sobie są argumentem za tym by się dołączyć do Berry Fest. Szczegóły akredytacji - poniżej.
Mikołaj Rey
Ekspert kulinarny, uczestnik pierwszej polskiej edycji MasterChef i zwycięzca specjalnej edycji MasterChef „Najlepsi”. Będąc jednym z finalistów MasterChef pozyskał sympatię widzów i stał się rozpoznawalny. Wkrótce potem rozpoczął cykl reportaży kulinarnych dla programu Dzień Dobry TVN. Podróżując po całej Polsce jako smakosz i entuzjasta wyzwań gastronomicznych. Ma za sobą ponad 500 reportaży i kilkaset warsztatów kulinarnych i pokazów. Co roku jest uczestnikiem, ekspertem, ambasadorem marek, konferansjerem bądź członkiem jury na festiwalach kulinarnych i konkursach, w tym takich znanych jak Guide Michelin czy żółty przewodnik Gault&Millau.
Od kilku lat prowadzi warsztaty kulinarne i degustacje w całej Europie. Ostatnio w Afryce dla polskiej dyplomacji. Od lat wspiera również plantatorów. Od jagodowych spotkań z mediami, przez prezentacje w praskim Koneserze, po Fruit Logistica - największe branżowe targi w Berlinie.
Łukasz Klesyk
Ekspert smaku i alkoholi mocnych, dziennikarz i redaktor kulinarny i alkoholowy, sekretarz redakcji magazynu winiarskiego „Trybuszon”, były redaktor przewodnika Gault & Millau Polska, miesięcznika „Kuchnia”, „Magazynu Wino” i kwartalnika „Ferment”. Autor książki „Między wódką a zakąską” poświęconej polskim wódkom czystym i łączeniu ich z potrawami (wraz z szefem kuchni Aleksandrem Baronem) oraz kilkuset artykułów o niemal wszystkim, co zawiera procenty i da się wypić.
Zbigniew Kmieć
Urodził się w Biłgoraju i jako lokalny dziennikarz zaczął interesować się kulinariami regionu, w którym mieszkał. Pomagał małym producentom ze swojej okolicy w zawiązywaniu stowarzyszeń promocji produktów, organizacji wyjazdów na pierwsze targi. Przez kilka lat był rzecznikiem prasowym Festiwalu Smaku w Grucznie. Pisywał o kulinariach do Kuchni, Magazynu Wino i Wprost. Specjalizuje się w wyszukiwaniu produktów o najwyższej jakości, na nich też oparta została koncepcja Kafe Zielony Niedzwiedź warszawskiej restauracji, którą założył i współprowadził. Angażuje się w promocję węgierskich win w Polsce. Główny ekspert ds. rolnictwa i produkcji spożywczej Zw. Przedsiębiorców i Pracodawców RP.
Katarzyna Puk
Sommelier, Absolwentka WSET na poziomie (3) Advanced. Jej pasja do wina zaczęła się od okazjonalnych degustacji podczas wieloletniej pracy w krakowskiej oraz warszawskiej gastronomii. Dostrzeżona przez jednego z importerów zaczęła dynamiczną karierę w świecie wina, popartą rzetelną edukacją. Opanowanie podstawowej wiedzy obudziło w niej chęć pełnego zrozumienia procesów produkcji oraz uprawy winorośli, która zaowocowała licznymi wyjazdami enologicznymi do ulubionych regionów. Ponieważ jej zdaniem pasja poparta powinna być wszechstronnym doświadczeniem, zdecydowała podjąć wyzwanie pracy na rynku brytyjskim, zdobywając praktykę w prestiżowych wine barach Londynu, między innymi w słynnym 67 Pall Mall. Ponad dwa lata spędziła w Gruzji, pracowała z winiarzami, wielokrotnie uczestniczyła w zbiorach i lokalnie zgłębiała technologie produkcji. Pisze teksty dziennikarskie dla Fementu i Winisfery.
Obecnie sommelier w El Catador, Warszawa. Head sommelier w restauracjach Salute i Nolio, Kraków. Sommelier w projekcie Poznaj Smak Gruzji, Kraków. Autor w VINIFY.PL i Winicjatywa.
Sędzia w konkursach winiarskich: Polskie Korki, SPOT. Poznań. Konkurs Win Polskich w Zielonej Górze; International Rose Championship, Czas Wina oraz Cool Climate Wine Avards, Czas Wina.

Dla kogo jest Berry Fest?
To inicjatywa, która wspiera produkcję na bazie owoców jagodowych, często określanych jako polskie superowoce. Punktem wyjścia są, wymieniamy tu w kolejności przypadkowej: agrest, aronia, borówka, dereń, jagoda kamczacka, jeżyny, maliny, minikiwi, porzeczki, rokitnik, truskawki, żurawina. Lista nie jest zamknięta. Konkurs otwarty jest na najpopularniejsze kategorie alkoholi - wina, nalewki, destylaty, rzemieślnicze piwo, ratafie, okowity. Lista też nie jest zamknięta.
Przyjmowane są zgłoszenia z podziałem na firmy i osoby prywatne:
- Firmy to producenci dostarczający swoje produkty do podmiotów hurtowych, posiadające tzw. zezwolenie hurtowe lub sprzedający w miejscu wytworzenia (we własnej winnicy, winiarni, gospodarstwie), na bazie stosownego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Osoby prywatne to pasjonaci lub plantatorzy, którzy często produkują z własnych owoców i na własne potrzeby. Nie sprzedają, nie mają stosownych zezwoleń, akcyzy, banderol etc. Mają jednak „w dłoni” swój produkt, który chcą pokazać i o którym chcą opowiedzieć.
Jak dołączyć do II edycji Berry Fest?
Wydarzenie ma charakter zamknięty - wymaga akredytacji.
Zapraszamy producentów alkoholi i dystrybutorów
Zapraszamy do współpracy dziennikarzy i redakcje
Dziennikarzy chętne by relacjonować wydarzenie prosimy o akredytację pod adresem: akredytacja@inspiresb.com
Pytania dotyczące akredytacji i materiałów dla dziennikarzy kierować na adres: Maciej.Dolata@inspiresb.com
Patronat medialny nad Berry Fest objęły już czasopisma Restauracja, Hotelarz, Jagodnik oraz KURIER365.pl, BiznesCiti i Kurier Warszawski (magazyn).
Opinie uczestników
Berry Fest jest inicjatywą, której ewidentnie brakowało. Traktujemy to wydarzenie jako platformę komunikacji i możliwość wymiany doświadczeń z całym środowiskiem. To także doskonała okazja do „otwarcia” nowych możliwości biznesowych dla branży HoReCa. Mamy cały mnóstwo pomysłów, które chętnie przy tej okazji skonsultujemy
mówi Jarosław Czarnecki, Nalewkarnia Longinus.
- Polacy kochają wina owocowe, jest to naturalne, ponieważ od stuleci robią je w domach. Ostanie kilka lat to dynamiczny wzrost rynku win owocowych, co potwierdzają dane sprzedażowe. Jestem przekonany, że takie inicjatywy jak Berry Fest będą katalizatorem rozwoju. Czy tak jak w 1929 roku, ponad połowa spożycia win w Polsce, będą to wina owocowe, wierzę, że tak! - dodaje Marcin Bańcerowski, DiWine.
- Renesans nalewek jest zdecydowanie widoczny i niezaprzeczalny. Po innych produktach alkoholowych przyszedł czas na poszukiwanie naturalnych i zdrowych nalewek owocowych. Szczególne cieszy nas zainteresowanie ze strony świadomych ludzi młodych, w przedziale wiekowym od 20 lat. To bardzo dobrze rokuje dla branży - przewiduje Jarosław Czarnecki.
Prawdziwym wyzwaniem jest stworzenie marek. Opowiedzenie o tym co się robi, gdzie, jak i dlaczego właśnie w ten niepowtarzalny sposób. Produkcja win owocowych i nalewek potrzebuje wsparcia. W ramach Berry Fest stworzyliśmy zespół ekspertów. Zapraszamy by 3 października w Pałacu Mała Wieś skorzystać z ich ogromnego doświadczenia i życzliwości. Celem Berry Fest jest pomoc pionierom, przedsiębiorcom, którzy aby odnieść indywidualne sukcesy muszą wspólnie budować rynek - podsumowuje Maciej Dolata, partner INSPIRE smarter branding, agencji strategicznej wspierającej działania sektora ogrodniczego. Koordynator projektów - Połowa sukcesu, Core Team, Berry Innovation Conference - integrujących działania promocyjne i angażujących liderów w rozwój sektora.
Źródło: INSPIRE smarter branding
Kontakt: