Sierpniowa konsumpcja przetworów z aronii była najwyższa w historii pomiarów prowadzonych w Polsce. Prezentujemy 4-letnie dane z komentarzem producentów Pawła Eggerta, Piotra Nowaka i Stanisława Trzonkowskiego.
Nie jestem w stanie zrozumieć niechęci do zakupu i przetwarzania aronii, zwłaszcza w sytuacji, gdzie po pierwsze, powierzchnia uprawy tego gatunku w ostatnich latach wyraźnie się zmniejszyła. Po drugie zaś, według badań Kantar Polska w sierpniu br. owoce aronii i jej przetwory spożywało 6,2 mln. Polaków, co w porównaniu do czerwca 2022 r. daje wzrost o 700 tys. nowych konsumentów
Stanisław Trzonkowski, który od lat jest aktywnym promotorem konsumpcji owoców, o tak wybitnych walorach prozdrowotnych.
Rosnąca konsumpcja
Wzrost liczby konsumentów owoców "sierpień do sierpnia"
Owoce aronii nie są już towarem przemysłowym do produkcji koncentratów i barwinków, a stały się pełnoprawnym owocem konsumpcyjnym o coraz lepszych walorach smakowych. Ich walory prozdrowotne pozostają bezdyskusyjne. Badania konsumenckie jednoznacznie wskazują na zwiększone zapotrzebowanie na przetwory z aronii, co cieszy i daje nadzieję. Jedzmy swoje!
– podsumowuje Piotr Nowak.
Wzrost konsumpcji aronii cieszy i daje nadzieję. Cała branża, od szkółkarzy, przez plantatorów po przetwórców i handlowców otrzymała jasny sygnał: Polacy docenili nasz wyjątkowy owoc. Jest to duża szansa na zbudowanie od nowa aroniowego rynku, na zasadach satysfakcjonujących wszystkich zainteresowanych. Podziękujmy konsumentom za kredyt zaufania i postarajmy się jak najlepiej go wykorzystać
mówi Paweł Eggert, szkółkarz i plantator aronii, członek Jagodowego Core Teamu i jeden z liderów kampanii „Czas na polskie superowoce!”.
Oto podsumowanie w wersji dla konsumentów i miłośników aronii, osób, które nie są związane z uprawą i organizacją rynku - link
Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
https://wczorajnatalerzu.pl
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Badanie zrealizowano w dniach 18-23 sierpnia 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kamp. „Czas na polskie superowoce! Edycja V".
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.