Jeśli myślimy o spolszczeniu diety śródziemnomorskiej, to myślimy w kategoriach nie geograficznych, ale tego, co powinno znaleźć się na naszym talerzu. Powinny to być przede wszystkim nasze produkty lokalne, ale także sezonowe
- podpowiada prof. Mariusz Panczyk.
Jestem pracownikiem uczelni medycznej. Kształcimy specjalistów, ale kształcimy ich jak mówić językiem specjalistycznym, jak czytać literaturę naukową, gdzie szukać dowodów naukowych. Czy „dieta” jest lepsza, gorsza, jakie są jej dobre i ciemne strony? Natomiast zapominamy bardzo często o kontekście komunikacji społecznej i komunikacji bezpośredniej „1 na 1”, z pacjentem czy też klientem, w gabinecie, na przykład dietetycznym. Tam powinniśmy operować językiem, który pozwoli nam lepiej modelować psychologiczną stronę rozmowy
zwraca uwagę prof. Mariusz Panczyk, który jest szefem Pracowni Ewaluacji i Doskonalenia Kształcenia Medycznego, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Edukację żywieniową powinniśmy zacząć od przedszkola. Co to znaczy dobry styl życia, którego elementem jest aktywność fizyczna, to co jemy, co mamy na talerzu? Także to, co nas otacza, czyli taki zdrowy klimat codziennego życia. Z mniejszą ilością stresu, z mniejszym pośpiechem. Zrównoważony styl życia, który jest charakterystyczny dla południa Europy, a może być przecież także charakterystyczny dla polskiego społeczeństwa. Jeżeli nad tym popracujemy
zachęcał nasz ekspert.
Dr hab. n. o zdr. Mariusz Panczyk pracuje w Zakładzie Edukacji i Badań w Naukach o Zdrowiu WUM, jest szefem Pracowni Ewaluacji i Doskonalenia Kształcenia Medycznego. Był ekspertem przy opracowaniu Księgę Rekomendacji „Zdrowy Obywatel, Zdrowa Polska”. Uczestnikiem debaty PRP w panelu „Profesjonaliści medyczni – jak kształcić, motywować i zniwelować deficyt”. Jest członkiem The European Public Health Association oraz Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.
Informacja o badaniu: zrealizowane w dniach 17-22 marca 2023 r., techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów, na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Sondaż realizowany przez Kantar Public, przy współpracy z agencją INSPIRE smarter branding, w ramach projektu „CORE TEAM”. Projekt finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.