Rośnie popyt na polskie minikiwi, równolegle rośnie produkcja i przybywa naukowych dowodów, świadczących o jego wyjątkowych walorach odżywczych i zdrowotnych. Producenci współpracują ze sobą w całym łańcuchu wartości – od wprowadzania kolejnych odmian, poprzez zorganizowane wsparcie w uprawie, wspólną dystrybucję i promocję. O sukcesie, który daje do myślenia całej jagodowej branży opowiada prof. Piotr Latocha. Materiał powstał podczas prac CORE TEAMU sektora ogrodniczego.
W przypadku uprawy minikiwi plantatorzy zwykle są mało powierzchniowi. W pojedynkę nie dadzą sobie rady, natomiast konsolidacja powoduje, że możemy rozmawiać z większym odbiorcą. Możemy zapewnić większe dostawy w dłuższym terminie, czyli to czego wymaga druga strona. Kluczowe znaczenie ma też jakość owoców. Więcej małych plantacji to lepsza dbałość o jakość, nigdzie nie pojawia się prymat ilości. Skonsolidowanie sprzedaży ułatwia wprowadzenie, tej dobrej jakości owoców, na rynek. Wydaje mi się, że to jest idealny model dla minikiwi
mówi dr hab. Piotr Latocha, profesor nadzwyczajny SGGW, kierownik Katedry Ochrony Środowiska i Dendrologii Instytutu Nauk Ogrodniczych i prezes Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi.
Rośnie Stowarzyszenie Plantatorów Minikiwi
Chodzi nam o to, by z naszą nazwą utożsamiano dobrej jakości owoce. W dłuższej perspektywie, żeby w morzu osób, które chcą uprawiać samodzielnie, być podmiotem, który będzie w stanie wyróżnić się jakością i dawać gwarancję powtarzalności sprzedaży i dostarczania korzyści dla plantatorów
dodaje prof. Piotr Latocha.
Całoroczna wspólna praca nad jakością owoców
Polskie minikiwi ma 4,5 mln konsumentów
Prof. Piotr Latocha jest dziś członkiem CORE TEAMU sektora ogrodniczego, Zespołu ds. Zadaniowania badań i współpraca z nauką. Core Team to powstałe w październiku 2021 roku forum współpracy liderów i ekspertów organizacji branżowych, doradztwa i nauki. Celem współpracy w tym gronie jest rozwiązanie zidentyfikowanych wspólnie wyzwań rozwoju produkcji i przetwórstwa owoców i warzyw w Polsce.
Kampanię „Czas na polskie superowoce!” – już IV jej edycje - zrealizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z 7 branżowymi organizacjami. W grupie inicjatywnej projektu, który integruje wszytskie gatunki jagodowe, w 2018 roku, było Stowarzyszenie Plantatorów Minikiwi.
#spminikiwi #CoreTeam
#minikiwi #PolskieMiniKiwi
#PolskieSuperowoce #PolskaSmakuje
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja IV".
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Badanie zrealizowano w dniach 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków 15+ i więcej. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Więcej o wynikach badań w materiale Kantar: jagoda kamczacka, minikiwi, rokitnik – trzy najbardziej oczekiwane superowoce 2022 roku