Przed nami IV edycja projektu „Czas na polskie superowoce!”. Niniejszy materiał opisuje planowany przez KZGPOiW zakres działań w sezonie 2022. Promowane będą korzyści z codziennej konsumpcji owoców jagodowych, w tym ich potencjał w pocovidowej regeneracji organizmu. Producenci stawiają na promocję prostych przepisów, z naciskiem na śniadania i śniadania do szkoły. Przedmiotem trwających właśnie konsultacji jest sposób wsparcia poszczególnych gatunków. Zapraszamy na spotkania online. Są one organizowane w dniach 21-25 lutego, dla plantatorów każdego z gatunków z osobna. W materiale poniżej znajdziecie Państwo linki z zaproszeniami na platformę Zoom.
Czas na kulinaria
Całoroczna kampania stawia na budowanie świadomości wyjątkowych walorów owoców jagodowych. Pandemia zwiększyła ilość czas jaki konsumenci poświęcają na jedzenie i przygotowywanie posiłków. Smak stał się kluczową korzyścią dla konsumentów. W ramach kampanii planowane są działania promujące wykorzystanie owoców jagodowych w kuchni i pokazujące przyjemność jedzenia.
Owoce jagodowe uważane są za żywność funkcjonalną, tzw. super food, super fruits – po polsku superowoce. Należą do produktów wyjątkowo bogatych w składniki korzystne dla naszego zdrowia i urody. Jako grupa owoców pozwalają budować świadomość roli właściwego odżywiania. Obniżają zawartość cukru we krwi, ryzyko wystąpienia raka, rozwoju chorób układu krążenia. Są częścią oficjalnych rekomendacji żywieniowych w profilaktyce każdej choroby cywilizacyjnej. Komunikację w 2022 roku wzbogaci fakt, iż bogate w polifenole owoce jagodowe wspomagają regenerację pocovidową.
Trzecim ważnym obszarem komunikacji jest kwestia predestynacji. W produkcji wielu gatunków należymy do światowych liderów, w wielu przypadkach jesteśmy realnie największym producentem na świecie. Dotyczy to aronii, czarnej porzeczki czy jagody kamczackiej. Sprzyja nam klimat i doświadczenie w produkcji ogrodniczej. O tym chcą mówić sami producenci. Ma być to element budowy wizerunku producentów i tożsamości branży jagodowej.
Proponowany zakres realizacji projektu Czas na polskie superowoce! w 2022 roku
1. Komunikacja promująca konsumpcję owoców jagodowych
- Pierwsza konsumpcja – promocja rozpoczęcia sezonu kolejnych gatunków, od truskawki po minikiwi
- Rosnąca konsumpcja - prezentacje każdego z gatunków dla mediów (od kwietnia do października)
- Idea jagodowej sztafety – popularyzacja płynnego przechodzenia z sezonu jednego owocu w sezon drugiego, przykład: cieszmy się pełnią sezonu truskawkowego i wypatrujmy pierwszych polskich malin
- Zaproszenie na plantacje – akcja Czerwiec na plantacjach jagody kamczackiej
- Dzień Polskiej Borówki z wyborami najmłodszego i najstarszego, powrót do idei spotkania pokoleń
- Dzień Owoców – idea przewodnia: owoce dla aktywnych
- Borówkobrania – promocja wśród plantatorów i konsumentów – zaproszenie i relacja w mediach
- Sierpień miesiącem naturalnej walki z nadciśnieniem – wspólna konferencja z medykami
- Organizacja międzynarodowego wydarzenia promującego aronię i pozycję Polski w jej uprawie
- Szkolenie prze.twórców na temat storytellingu - III edycja projektu integrującego przetwórców
- Promocja przetworów – jesień, zima, wiosna
- Integracja producentów jagodowych trunków – współpraca przy powstaniu Konkursu jagodowych alkoholi – nalewek, piw rzemieślniczych i coraz popularniejszych win z owoców jagodowych
- Narodowy Dzień Sportu – prezentacja owoców jagodowych jako część aktywnego tryby życia (wzbogacenie wizerunku superowoców o popularne aktywności fizyczne)
2. Superowoce na talerzu – promocja prostych przepisów z wykorzystaniem owoców jagodowych
- Obiady na upały – promocja udziału owoców
- Owoce na grillu – wprowadzenie owoców w okresie letnim
- Bowle, czyli modne tzw. miski szczęścia
- Polskie klasyki i innowacje (kuchnie świata)
3. Śniadania i śniadania do szkoły – promocja strategicznych dla owoców jagodowych posiłków
- Lekkie owocowe śniadania – przepisy
- Propozycje dla dzieci i uczniów – promocja II śniadań i lunchbox’ów
- Przekąski do pracy i „w trasę” – wygodne, smacznie i dobrze zbilansowane propozycje
4. Walory prozdrowotne – promocja korzyści z konsumpcji owoców jagodowych
- Promocja walorów prozdrowotnych (odporność, regeneracja, uroda i dobre samopoczucie)
- Promocja walorów w kolejnych porach roku – wiosna, lato, jesień, zima, przednówek
- Rekomendacje pod tryb życia – dla ludzi aktywnych (amatorów) oraz zapracowanych / zabieganych
- Dla różnych grup wiekowych - dla dzieci (aktywnych) oraz dla nastolatków, dla seniorów
- Rekomendacje dla osób z podwyższonym cholesterolem (i w połączeniu z nadciśnieniem) oraz
- dla wzmocnienia odporności, leczenia endometriozy, cukrzycy ciążowej, dla insulinoopornych
Cele podejmowanych działań
- zaproszenie do konsumpcji świeżych owoców - otwarcie sezonu, oczekiwanie na kolejne owoce
- komunikacja „za każdym owocem stoi człowiek” i promocja walorów „każdy owoc jest dla kogoś”
- promocja atrakcyjności - smak, atrybuty prozdrowotne, miejsce na talerzu, atrakcyjność kulinarna
- pozycjonowanie w oparciu o wyjątkowo korzystny klimat do uprawy i kompetencje plantatorów
- prezentacja owoce jako „jagodowa sztafeta” - mówimy o całorocznej pracy i pokazujemy zbiory
- prezentacja nowych technologii tak by oswajać z coraz wcześniejszą konsumpcją i widokiem tuneli
- popularyzacja pojęć polskie superowoce oraz hasztaga #PolishSuperFruits
- promocja stałego miejsca owoców w każdym posiłku - wykorzystanie parasolowej promocji sektora i pełnych rekomendacji żywieniowych w oparciu o talerz*
- Wsparcie w budowaniu wizerunku poszczególnych gatunków (element konsultacji z producentami)
- truskawka – ulubiony owoc Polaków, najbardziej wyczekiwany, a szypułka przydatna w ocenie świeżości
- malina – ulubiony owoc Polek, percepcje „dziewczyna jak malina”; jeżyna – na dobre myślenie
- jagoda kamczacka – owoc wiecznej młodości (miłości), przyszłości, nowa borówka, owocowa viagra
- czarna i czerwona porzeczka – bomba witaminowa, polskie czarne złoto, smak, który mamy w DNA
- borówka – podbiła rankingi najzdrowszych, ulubiony owoc polskich dietetyków, polska specjalność
- aronia – najsmaczniejsze lekarstwo na świecie, polski superowoce, innowacyjność przetwórstwa
- agrest - ikona naszego dzieciństwa, jeden z symboli lata; owoc, przed którym druga młodość
- minikiwi – kiwi bez obierania, odporność jesienią, 20 związków prozdrowotnych, polskie minikiwi
Wzmocnienie pozycjonowania poszczególnych gatunków odbywać się będzie przy współpracy z producentami. Stąd seria konsultacji dla plantatorów i przetwórców.
Spotkania online przeznaczone są dla plantatorów: agrestu, aronii, borówki, jagody kamczackiej, jeżyn, malin, minikiwi, czarnej i czerwonej porzeczki, truskawki i po raz pierwszy rokitnika.
Oto link do strony z datami spotkań online dla plantatorów. Wszystkie odbędą się w okresie 21-25/02 👉 Jak skorzystać z promocji w 2022 roku?
Materiał dodatkowy – narzędzia realizacji celów
- prowadzenie kanałów w sociel media - Facebook, Instagram, Twitter, YouTube
- biuro prasowe, w tym obsługa redakcji branżowych, pozabranżowych, w tym informacyjnych np. Onet, RMF, Polskie Radio, Polska Press; mediów lifestylowych i kulinarnych
- dystrybucja materiałów na temat walorów za pośrednictwem kanałów Polskiej Agencji Prasowej
- integracja „od pola do talerza” – szkółkarzy, plantatorów, przetwórców, kucharzy
- organizacja prezentacji dla mediów – współpraca w ramach Core Team sektora
- współpraca z gronem kucharzy oraz identyfikacja i angaż ekspertów zewnętrznych promujących owoce jagodowe w mediach opiniotwórczych
- organizacja wydarzeń wzmacniających pozycjonowanie – inauguracja sezonu, Czerwiec na plantacjach jagody kamczackiej, Dzień Polskiej Borówki i Dzień Owoców, Borówkobrania, międzynarodowa promocja aronii, Konkurs jagodowych alkoholi, Narodowy Dzień Sportu
- rozbudowa bazy zdjęć, które pokazują owoce, plantatorów, przetwórców. Baza jest dostępna dla producentów, każdy może z niej korzystać bez kosztów- PressKit
- produkcja materiałów filmowych – tzw. setek, wywiadów, relacji z kluczowych wydarzeń
- współpraca z przetwórcami, którzy promują kolejne kategorie, m.in. liofilizaty i produkty błonnikowe. W planach na sezon 2022 również nalewki, piwa i wina z owoców jagodowych.
- współpraca z innymi projektami – synergia kształtuje obraz całego sektora ogrodniczego
Wszystkie działania promować będą współpracę, odpowiedzialność za konsolidację i kreowanie popytu. Współpraca i praca zespołowa powinny być stałą narracją, w promocji do środowiska narracją dominującą.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja."
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Aktualności na kanałach:
- Twitter @SuperFruitsPL - https://twitter.com/SuperFruitsPL
- Facebook - https://www.facebook.com/polskiesuperowoce
- YouTube Czas na polskie superowoce! - https://bit.ly/3i6cFRg
- Instagram - https://www.instagram.com/polskiesuperowoce
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce #PołowaSukcesu #PolskaSmakuje
Kontakt:
dr Piotr Baryła
Prezes Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek