Gdyby w punktach sprzedaży dostępne były informacje o odmianach warzyw i owoców, to prawie trzy czwarte (73%) Polaków zwracałoby na nie uwagę. To wyniki najnowszego sondażu Kantar realizowanego na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. W listopadzie najczęściej kupowaliśmy ziemniaki (98%), pomidory (90%) oraz cebulę (87%). Wśród owoców jabłka (89%), gruszki (49%) i borówki (25%). Porównują wyniki do listopada ur. najbardziej (o 9%) wzrosło spożycie borówki, która zyskała ponad 0,6 mln nowych konsumentów. Wyniki badań konsumpcji kilkudziesięciu gatunków śledzić można na stronie WczorajNaTalerzu.pl
- 43% badanych regularnie sprawdza z jakimi warzywami i owocami ma styczność. 29% zwraca uwagę na odmiany, ale nie potrzebuje informacji w miejscu zakupu. Nieco ponad co piąty ankietowany (22%) chciałby, aby taka informacja znajdowała się w miejscu sprzedaży.
- Gdyby w punktach sprzedaży dostępne były informacje o odmianach warzyw i owoców, to prawie trzy czwarte (73%) Polaków zwracałoby na nie uwagę.
- Niespełna połowa Polaków (49%) nie zwraca uwagi na odmiany owoców i warzyw. Ale 27% robiłoby to, gdyby w miejscach sprzedaży byłaby dostępna informacja o odmianach. 22% nie jest zainteresowana taką informacją.
- 5% badanych udzieliło odpowiedzi „nie wiem”.
Konsumpcja owoców w listopadzie
Polskie superowoce
Konsumpcja warzyw w listopadzie
Owoce i warzywa podczas poszczególnych posiłków
Wczoraj na talerzu
59% Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce, przy czym u 41% jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 18% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.
Badanie zrealizowano w dniach 4-9 listopad 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.