21 kwietnia odbyło się spotkanie przedstawicieli sektora ogrodniczego współpracujących w ramach Core Teamu. To powstałe w październiku 2021 roku forum współpracy liderów i ekspertów organizacji branżowych, doradztwa i nauki. Celem spotkania było omówienie prac zespołów projektowych dedykowanych do rozwiązania zidentyfikowanych wspólnie wyzwań sektora. Przegląd prac odbył się w Warszawie i był poprzedzony spotkaniem z branżowymi mediami.
Zaczęliśmy od identyfikacji wyzwań. W październiku ub. r. przedstawiliśmy 9 inicjatyw strategicznych. To miniprojekty, które uznaliśmy za priorytetowe dla rozwoju ogrodnictwa i w realizację, których chcieli zaangażować się liderzy i eksperci. Prace ruszyły. Rzeczywiście cały czas dochodzą nowe osoby, z pomysłami i chęcią szerszego, strategicznego spojrzenia, na sektor i jego otoczenie
mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, inicjator powstania Core Teamu i lider zespołu projektowego ds. promocji roli owoców i warzyw w codziennym odżywianiu.
Widzimy wszystkich, ale zacząć musimy od siebie
Zespół, w którym mam przyjemność pracować, zajmuje się promocją postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych. Wypracowanie takich praktyk, w całym łańcuchu dostaw, to warunek konieczny dla opłacalności naszej działalności. Producent, pośrednik, odbiorca finalny, czyli sieci i różnego typu przetwórnie. Zespół pracuje nad tym, aby pomóc tej współpracy
mówi Zbigniew Chołyk, Prezes grupy Stryjno-Sad i konsorcjum LubApple, członek CORE TEAM i lider zespołu ds. promocji postaw.
Łączymy ludzi, którzy proponują rozwiązania
Bardzo podoba mi się zespół „jagodowy”. Działa prężnie i pokazuje kierunki rozwoju branży jagodowej. Myślą jak lider i myślą już nie tylko o Polsce. To jest już perspektywa Europy, a w przypadku wybranych projektów – aronii czy borówki – perspektywa ogólnoświatowa. Branża jagodowa to jest pozytywny przykład, który pokazuje, że nie trzeba się godzić i płynąć z prądem. Trzeba nurt okiełznać i zacząć wpływać na jego kierunek
dodaje Myziak.
Promujemy naukę na „cudzych” błędach
Spotkania w ramach Core Teamu są inspirujące nie tylko w ujęciu sektorowym, ale także dla pojedynczego gatunku. Na pewno dla działalności związanej ze Stowarzyszeniem i uprawą minikiwi w Polsce. To nad czym pracujemy w skali makro da się wykorzystać w skali mikro. Dam przykład, budując od zera system upraw i rynek minikiwi, możemy nie popełniać błędów innych gatunków i wielu innych producentów
mówi dr hab. Piotr Latocha, prof. SGGW, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Plantatorów Minikiwi, członek CORE TEAMU ds. zadaniowania badań i współpraca z nauką.
- CORE TEAM 1 ds. produkcji zrównoważonej prezentował SWOT dla zrównoważonego rozwoju branży ogrodniczej, główne założenia EZŁ i ich wpływ na branżę ogrodniczą. Prace zespołu referował dr Mirosław Korzeniowski - Prezes zarządu Stowarzyszenie AGROEKOTON, lider zespołu Core Team ds. upowszechnienia w branży idei produkcji zrównoważonej.
- CORE TEAM 2 ds. opracowania założeń projektu cyfrowego zbierania danych branżowych przedstawił aktualnie dostępne w Polsce źródła i metody szacowania zbiorów oraz zapasów jabłek oraz możliwe do wprowadzenia mechanizmy wewnątrzbranżowego szacowania danych. Prace zespołu referował Adam Paradowski, Prezes zarządu wydawnictwa Plantpress, lider CORE TEAM 2, zespołu ds. opracowania założeń projektu cyfrowego zbierania danych branżowych.
- CORE TEAM 3 ds. podniesienia konsumpcji jabłek prezentował inicjatywę uruchomienia badań dotyczących przekształcania starych sadów w sady sokowe (wyniki spodziewane są jesienią, współpraca z Porozumieniem Rolniczym, zlecający Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, realizujący badanie Instytut Ogrodnictwa – PIB). Uaktualnienie wymagań jakościowych dla jabłek do programu „Owoce i warzywa w szkole”. Inicjatywa realizowana we współpraca z Marcinem Hermanowiczem (etap przygotowania dokumentów w tej sprawie). Opracowanie zaleceń dotyczących łańcucha dostaw jabłek – w trakcie realizacji (cel został rozszerzony o argumentację ekonomiczną). Prace zespołu referował Maciej Majewski, prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie, członek CORE TEAM i lider zespołu ds. podniesienia krajowej konsumpcji jabłek. Zespół przedstawił również pomysł stworzenia centrum kompetencyjne dla dziennikarzy, którzy piszą o jabłkach.
- CORE TEAM 4 ds. spójnego marketingu jabłka zaprezentował analizę realizowanych działań promocyjnych jabłek. Prace zespołu referowała Paulina Kopeć - Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” (organizacja eksporterów owoców i warzyw), członek CORE TEAM i lider zespołu ds. spójnego marketingu jabłka.
- CORE TEAM 6 ds. promocji roli owoców i warzyw w codziennym odżywianiu, Połowa Sukcesu. Zaprezentowano pola współpracy 6 dużych projektów promocyjnych (design, komunikacja, edukacja żywieniowa, współpraca z mediami), plan edukacji żywieniowej na rok 2022 i narzędzia współpracy z dietetykami (social media, konkurs, promocja) oraz projekt pod nazwą „Narodowy Dzień Sportu 18/09”, który zaowocuje pierwszą wspólną prezentacją oferty całego sektora i komunikacją, którą można określić słowami „sport zaczyna się w kuchni”. Prace zespołu referował Maciej Dolata, Partner Zarządzający agencji strategicznej INSPIRE smarter branding, na co dzień wspierającej koordynację działań realizowanych przez beneficjentów Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
- CORE TEAM 9 Jagodowy ds. współpraca branży jagodowej zaprezentował analizę danych nt. upraw (na przykładzie borówki), zestawienie danych, które branża uznaje za niezbędne, a których nadal brakuje oraz koncepcję kontrolowania nasadzeń. Prace zespołu referowała Dominika Kozarzewska - Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek Polish Berry Cooperative, członek Rady Nadzorczej Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, koordynator prac CORE TEAMU Jagodowego. Koncepcję monitorowania nasadzeń referował Mariusz Podymniak - Członek Zarządu Hortus Media, wydawca portali jagodnik.pl i warzywapolowe.pl, współwydawca magazynu JAGODNIK, współtwórca projektów Malinowe Factory, Truskawkowe Factory, Konferencja Truskawkowa, Akademia Uprawy Truskawek, Konferencja Borówkowa oraz Konferencja Kamczacka. Członek CORE TEAMU Jagodowego i szef grupy ds. monitoringu nasadzeń. Koncepcję projektu „Aronia Innovation Conference 2022” przedstawił Paweł Eggert - producent aronii, członek Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, członek CORE TEAMU Jagodowego.
- CORE TEAM 8 ds. wdrożenia koncepcji forum współpracy sektora przedstawił idee tego projektu, formułę w jakiej jest realizowanym, rolę liderów zespołów projektowych oraz zasady współpracy w zespołach projektowych. Jednym z elementów realizacji projektu „Core Team” w roku 2022 są stałe spotkania sektora ogrodniczego z mediami, organizowane w każdy ostatni czwartek miesiąca. Są one okazją do prezentacji oferty sektora, realizacji programu edukacji żywieniowej, integracji producentów ze środowiskiem dietetyków. Będą także naturalną okazją do prezentacji efektów prac zespołów projektować. Koncepcję referował Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
- CORE TEAM 1. Upowszechnienie w branży idei produkcji zrównoważonej. Dr Mirosław Korzeniowski - lider, Adam Paradowski, dr Barbara Groele, Dominika Kozarzewska, Karolina Dębska-Zeidler, Krzysztof Żabówka, Maciej Majewski, Maciej Spychał, Mariusz Podymniak, Mirosław Łuska, Paulina Kopeć, Paweł Leszczyński, Maciej Cybulak, Maciej Witkowski
- CORE TEAM 2. Opracowanie założeń projektu cyfrowego zbierania danych branżowych. Adam Paradowski - lider, Andrzej Krupiński, Emilia Lewandowska, Jacek Pruszkowski, Mariusz Padewski, Piotr Szybiński, Przemysław Badowski, Stanisław Pluta, Tomasz Lipa
- CORE TEAM 3. Plan podniesienia konsumpcji jabłek. Maciej Majewski - lider, Karolina Dębska-Zeidler, Dominik Woźniak, Hubert Woźniak, Krzysztof Czarnecki, dr Barbara Groele, Grzegorz Żółcik
- CORE TEAM 4. Spójny marketing jabłek. Paulina Kopeć - lider, Dominik Woźniak, Magdalena Wrotek-Figarska, Przemysław Badowski, Anna Gabler
- CORE TEAM 5. Promocja postaw i dobrych praktyk. Zbigniew Chołyk - lider. Hubert Woźniak, Krzysztof Żabówka, Marek Marzec, Mariusz Podymniak, dr Tomasz Lipa, Witold Boguta, Anna Gabler, Grzegorz Żółcik
- CORE TEAM 6. Promocja roli owoców i warzyw, Połowa sukcesu. Witold Boguta - lider, dr Barbara Groele, Karolina Dębska-Zeidler, Paweł Myziak, Piotr Szybiński
- CORE TEAM 7. Zadaniowanie badań i współpraca z nauką. Michał Lachowicz - lider. Mirosław Korzeniowski, Mirosław Łuska, Piotr Latocha, Stanisław Pluta, Witold Boguta
- CORE TEAM Jagodowy. Dominika Kozarzewska - koordynator, Andrzej Krupiński, Dominik Woźniak, Dorota Łabanowska-Bury, Hubert Woźniak, Krzysztof Sak, Krzysztof Żabówka, Mariusz Padewski, Mariusz Podymniak, Paweł Eggert, Paweł Krawiec, Paweł Leszczyński, Piotr Nowak, prof. Stanisław Pluta, Tomasz Wiewiórka, Witold Boguta
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zdjęcia ze spotkania poniżej (Załączniki)
Opracowanie w ramach „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie finansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Kontakt:
Więcej na temat współpracy liderów sektora ogrodniczego:
CORE TEAM – powstało forum współpracy sektora produkcji owoców i warzyw
Core Team to forum współpracy liderów, ekspertów branży owoców i warzyw, doradztwa i nauki. Uczestnicy postawili sobie cel opracowania planu rozwoju sektora i współpracę przy realizacji uzgodnionego portfela inicjatyw. Prace na etapie identyfikacji wyzwań poparły 34 orga...
Czytaj więcej
Mieliśmy dobrą strategię, która dziś już nie działa
Mieliśmy dobrą strategię. Były inne czasy, inni klienci, rynki, takie, a nie inne możliwości przechowywania i transportu, i to działało, sprawdzało się. Dziś już jednak nie działa. Padają słowa: wielka improwizacja, nieczytelność, chimeryczność, hazard.
Czytaj więcej
Będziemy silni handlowo i produkcyjnie, albo zostaniemy w polu
Rośnie zapotrzebowanie na wysokiej jakości deserowe owoce i na konsolidację podaży. Produkcja i konsumpcja owoców jagodowych rośnie. Pandemia wygenerowała dodatkowy popyt. Zwiększyła się też świadomość i zapotrzebowanie na całą jakościową żywność.
Czytaj więcej
CORE TEAM: Współpraca dźwignią handlu
W ramach współpracy sektora powstały CORE TEAM jagodowy i jabłkowy. Przedstawicieli organizacji branżowych wsparli liderzy uznanych firmy uprawiających, dostarczających owoce do handlu i eksporterzy. Wspólne doświadczenia akcentują rosnącą rolę integracji.
Czytaj więcej
Wola współpracy i świadomość liderów
W ramach projektu CORE TEAM połączono potencjał sektora owoców i warzyw. Przedstawiciele wielu środowisk, produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, ludzie często z międzynarodowym doświadczeniem, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę.
Czytaj więcej
Wspólna promocja katalizatorem zmian w sektorze
Udana realizacja projektów promocyjnych owocuje rozszerzeniem współpracy kilkunastu organizacji branżowych. Do tej pory wypracowano model całorocznej promocji, realizowane są wspólne badania konsumpcji, sektor ma wspólną strategię komunikacji i wspólną identyfikację wizu...
Czytaj więcej