Cele podejmowanych działań
- Cel generalny: wzrost spożycia krajowych owoców jagodowych, w tym produktów ekologicznych.
- Promocja poszczególnych gatunków, faktu rozpoczęcia sezonów ich zbiorów, pierwszych zakupów i potem codziennej konsumpcji – od kwietnia do listopada. Dalej promocja jagodowych przetworów.
- Promocja walorów prozdrowotnych. Popularyzacja stałego miejsca owoców jagodowych w rekomendacjach żywieniowych niezależnie od wieku, modelu rodziny, stylu życia, aktywności, podejścia do profilaktyki czy wskazań leczniczych. Obok korzyści długofalowych, promocja wpływu regularnej konsumpcji na samopoczucie i urodę, wsparcie budowania odporności i pocovidowej regeneracji.
- Budowa wizerunku producentów i tożsamości jagodowej branży. Tożsamość to zbiór atrybutów i wartości, które odpowiadają na pytanie: kim jesteśmy, czym się kierujemy w naszej pracy, w co wierzymy i co w związku z tym możemy obiecać.
Liczby projektu „Czas na polskie superowoce!"
- Wspólna promocja 10 gatunków – borówka, malina, czarna porzeczka, czerwona porzeczka, polskie minikiwi, jagoda kamczacka, aronia, agrest, jeżyny. Od sezonu 2022 roku rozszerzona o rokitnik.
- Dotarcie do ponad 20 mln ludzi, w tym ok. 7 mln w sociel media (średnia roczna z edycji 2019-2021).
- Spotkania integracyjne z udziałem mediów: 2019 – 6, 2020 – 7, w 2021 – 8 – otwarcie sezonu truskawkowego w Kaliszu, promocja walorów kulinarnych na Śląsku, zaproszenie na plantacje jagody kamczackiej, „Owocowe lato w Koneserze”, Borówkobranie i zaproszenie medyków na plantacje.
- Inicjatywa i pomoc w przygotowaniu kilkuset publikacji medialnych – 2019 - 302, 2020 - 1211, w 2021 – 624. Współpraca z redakcją Agrobiznes TVP, RMF, Polskie Radio, Polską Agencją Prasową i Onet.pl, Polska Press - publikacje we wszystkich największych dziennikach regionalnych.
- Współpraca z dietetykami w celu opisu i promocji walorów owoców. Powstają materiały na temat poszczególnych gatunków oraz zaleceń prozdrowotnych (średnio ponad 10 wspólnych materiałów rocznie). Wśród partnerów Dietetycy.org.pl – największy portal dla dietetyków oraz Serwis Zdrowie PAP (wiele naszych materiałów było najchętniej czytanymi w serwisie). Partnerstwo buduje wiarygodność publikacji i zwiększa dotarcie do dziennikarzy oraz 90 różnych redakcji.
- Opracowanie bazy zdjęć, które pokazują owoce, plantatorów, przetwórców. Baza jest dostępna dla producentów, każdy może z niej korzystać bez kosztów - zakładka PressKit
- Produkcja ponad 50 materiałów filmowych na sezon - 2019 - 55, 2020 - 50, w 2021 – 58.
- Współpraca z gronem kucharzy - Mikołaj Rey, Michał Czekajło, Tomasz Hartman, Food Think Tank.
- Współpraca z przetwórcami, którzy promują kolejne kategorie, m.in. liofilizaty i produkty błonnikowe. W planach na sezon 2022 również nalewki, piwa i wina z owoców jagodowych.
Główne obszary wspólnej komunikacji
- Popularyzacja pojęcia polskie superowoce - pozycjonowanie, które buduje kategorię owoce jagodowe w oparciu o wyjątkowe atrybuty zdrowotne, odżywcze, postrzeganie jako żywność funkcjonalna i takie też percepcje międzynarodowe (hasztag #PolishSuperFruits).
- Budowa wizerunku owoców w oparciu o wyjątkowo korzystny klimat dla ich uprawy i kompetencje polskich plantatorów. Projekt pokazuje również nowe odmiany i nowe technologie uprawy, np. tunele i osłony, dzięki którym możemy cieszyć się wcześniejszą konsumpcją i coraz dłuższym polskim sezonem.
- Prezentacja owoców jako „jagodowa sztafeta”, dzięki której cieszymy się pełnią sezonu jednego gatunku i coraz bardziej świadomie, wypatrujemy pierwszych polski owoców kolejnego gatunku. Przykład: cieszymy się pełnią sezonu truskawkowego i wypatrujemy pierwszych polskich malin. Od samego początku w komunikacji mowa jest o całorocznej pracy i wymagających zbiorach.
- Komunikacja „za każdym owocem stoi człowiek” – prezentacja plantatorów i przetwórców.
- Promocja walorów „każdy owoc jest dla kogoś”, której zadaniem jest pokazanie wartości odżywczej, grup konsumentów, dla których silnie rekomendowane są owoce jagodowe w diecie oraz faktu, że owoce nie mogą się marnować.
- Wykorzystanie możliwości jakie tworzy parasolowa promocja sektora - wszystkich gatunków warzyw i owoców. W praktyce oznacza to możliwość prezentacji pełnych rekomendacji żywieniowych w oparciu o talerz*. Wspólnie promujemy owoce w każdym posiłku oraz fakt, że owoce i warzywa powinny stanowić połowę tego co jemy.
Wszystkie przygotowywane działania mają element współpracy, odpowiedzialności za konsolidację i kreowanie popytu. Współpraca jest stałą narracją, w promocji do środowiska narracją dominującą.
„Czas na polskie superowoce!” to wspólny projekt środowiska producentów owoców jagodowych. Program realizuje Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, przy merytorycznym wsparciu Fundacji Promocji Polskiej Borówki. Projekt wspiera wielu plantatorów i 7 organizacji branżowych. Oficjalnymi partnerami są Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej SPBA, Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej, Stowarzyszenie Plantatorów Mini Kiwi oraz Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki.
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce
#PołowaTegoCoJemy #PołowaSukcesu
#PolskaSmakuje #PolandTastesGood
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja."
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Informacje bieżące:
- Twitter @SuperFruitsPL - https://twitter.com/SuperFruitsPL
- Facebook - https://www.facebook.com/polskiesuperowoce
- YouTube Czas na polskie superowoce! - https://bit.ly/3i6cFRg
- Instagram - https://www.instagram.com/polskiesuperowoce
Kontakt:
dr Piotr Baryła
Prezes Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek