07/01/18

Oficjalnie rozpoczynamy sezon


1 LIPCA obchodzony jest Dzień Polskiej Borówki. To święto owocu, symboliczny początek zbiorów w Polsce i okazja, by promować wyjątkowe walory owocu, który jest naszym hitem eksportowym. Spożycie borówki rośnie na całym świecie. Jest to niezwykle cenny owoc nie tylko ze względu na walory smakowe, ale z powodu jego właściwości prozdrowotnych.



Dzień Polskiej Borówki połączył konsumentów, plantatorów i dietetyków. Na modnym warszawskim Targu Śniadaniowym odbyły się prezentacje walorów borówki, degustacje świeżych owoców i borówkowych przetworów. „Jedzmy borówki, bo to mały – wielki cud natury, który ma najwięcej antyoksydantów ze wszystkich owoców i warzyw. Korzystajmy, lato to najlepszy czas na budowanie naszej siły i odporności” - to najczęściej powtarzane słowa podczas oficjalnej inauguracji sezonu 2018.

- Owoce borówki są najbogatszym źródłem przeciwutleniaczy (antyoksydantów) wśród owoców i warzyw. Pomagają zapobiegać chorobom nowotworowym, chorobom układu krążenia, regenerują mózg i układ nerwowy, a także sprzyjają utrzymaniu dobrego wzroku i młodego wyglądu skóry. Zawarte w jagodach borówki antyoksydanty to nasi sprzymierzeńcy, mający istotny wpływ na powstrzymywanie procesów starzenia. Borówka jest rekomendowana każdemu, od najmłodszych, po profilaktykę i terapię wszystkich chorób cywilizacyjnych - mówi Anna Radowicka, dietetyk, technolog żywienia, ekspert w ocenie jakości żywności.

Gośćmi inauguracji byli Andrzej Romaniuk – Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, prof. dr hab. Małgorzata Korbin – Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, dr Witold Boguta – Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Dr Anna Wojtasik – Kierownik Pracowni Składników Mineralnych Instytutu Żywności i Żywienia, doc. dr hab. Stanisław Pluta, profesor Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.

Tegoroczne obchody Dnia Polskiej Borówki odbywają się pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Od lat partnerem merytorycznym jest Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach.

- Lato to w naszym klimacie czas największego bogactwa natury i dobry moment, aby zadbać o naszą odporność i zdrowie. O tej porze roku mamy największą szansę na wprowadzenie do swojej diety mnóstwa świeżych owoców i warzyw, które trafiają do sklepów prosto z polskich upraw - przekonywała Emilia Szczęsna z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Dzień Polskiej Borówki jest częścią kampanii „Lato z borówkami” realizowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Wakacje o smaku borówki każdemu wyjdą na zdrowie

Fundacja Promocji Polskiej Borówki zaprosiła na Borówkowy Weekend do ponad 640 restauracji i sklepów w całej Polsce. Partnerem Dnia Polskiej Borówki został Lidl, który otworzył sezon na polskie borówki i zaangażował się w promocję 1 LIPCA. Dzięki Lidlowi świeże borówki od polskich producentów będą łatwo dostępne przez całe nadchodzące lato.



- Konsumenci dowiadują się od nas plantatorów, jak wygląda produkcja borówki. Świadomość to podstawa – ten głos pochodzi już od samych plantatorów - mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.   

- Dla konsumentów coraz ważniejsze jest pochodzenie żywności, wiedza kim są producenci, jak myślą, jakie wartości wyznają, jakim standardom hołdują. Wiedza przez kogo i jak jest produkowana polska żywność wzmacnia naszą tożsamość oraz wizerunek, czyli to jak postrzegają nas konsumenci – powiedziała Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.   

- 1 LIPCA - Dzień Polskiej Borówki odnosi z roku na rok coraz większe sukcesy, coraz głośniej o plantatorach jest w różnych mediach. To jest projekt godny naśladowania. Ludzie się zaczynają zastanawiać skąd te owoce są, dlaczego warto konsumować polskie owoce, dlaczego nie zagraniczne – dodaje Michał Koter, Gospodarstwo Ogrodnicze Koter.

Zdrowe słodycze istnieją

Symbolicznie sezon rozpoczęła degustacja dokonana przez najmłodsze dziecko w branży. W tym roku ten przywilej wywalczył 10-miesięczny Maciek Chromiński, syn Eweliny i Adriana, którzy uprawiają borówkę na 3,5 hektarowej plantacji w miejscowości Karcze, gmina Zbuczyn, powiat siedlecki. Rywalizację aż czworga kandydatów obserwowało ponad 100 tys. osób.

Wybory były okazją, by poznać pasję producentów. Cała ta kampania ma bardzo ważny przekaz: borówka jest zdrowa, rekomendowana już malutkim dzieciom, a my produkujemy ją bardzo odpowiedzialnie – komentowała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

W finale znaleźli się również Hania Talaga, Leon Górniak oraz Basia Milewska. Czwórka kandydatów miała od 7 do 18 miesięcy. Dla nich wszystkich będzie to pierwszy borówkowy sezon w życiu.

- Nawyki żywieniowe kształtują się w bardzo młodym wieku. Jako branża angażujemy się w rozwój rynku i promocję zdrowych nawyków. Pomysł otwarcia sezonu przez najmłodszego plantatora podoba się dietetykom. Rodzicie plantatorzy, którzy częstują niemowlę i dietetycy, którzy promują borówkę jako „zdrowe słodycze” to scena już symboliczna – dodaje Grzegrzółka-Parafiniuk z Fundacji Promocji Polskiej Borówki, plantatorka, córka i siostra plantatorów z województwa lubelskiego.     

Produkcja borówek jest bardzo wymagająca  

- Wszystko na co się czeka ma większą wartość. Na polską borówkę czekaliśmy ponad 9 miesięcy. Dla plantatorów jest to co roku czas wytężonej pracy. Cięcia krzewów, ochrony przed przymrozkami, dbałość o owady zapylające, walki z silnym wiatrem, gradem czy upałami.

- To jest trudna i wymagająca produkcja, wymagająca doświadczenia i dużych nakładów. Prace na plantacjach zaczynają się tuż po zbiorach. Prace polegają na ręcznym pieleniu i ręcznym cięciu krzewów. Nie jest możliwe zmechanizowanie tych prac. Bardzo dużo jest zabiegów związanych z nawadnianiem. Wszystkie plantacje w Polsce są nawadniane kropelkowo. Bez systemu nawadniającego nie da się uprawiać borówki. Więc jest to 9 miesięcy ciężkiej pracy, po której rozpoczyna się 3 miesięczny zbiór. Zbiór jest ręczny. Borówki zbierane są bardzo delikatnie, tak by zachowały wyraźny, jasnoniebieski woskowy nalot. To dlatego nasze borówki mają jakość, bardzo cenioną na rynkach światowych - Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Borówka polskim hitem eksportowym

Borówka jest dziś już w Polsce drugim pod względem wartości eksportu owocem. Z silną dynamiką wzrostu. Eksportujemy ją do blisko 30 krajów na 4 kontynentach. Często mówi się, że producenci stworzyli modę na polską borówkę. Borówka z Polski trafia na najbardziej wymagające rynki. Największym ich odbiorcą jest Wielka Brytania. Większość trafia na rynki Unii Europejskiej. Rosnącym rynkiem jest Azja, m.in. Singapur, Hongkong, Malezja.

Brytyjski rynek owoców jagodowych jest bardzo ciekawy. Jego wartość już dawno przekroczyła miliard dolarów. Wzrost spożycia jagód w Wielkiej Brytanii wynika z postrzegania tych owoców przez konsumentów jako zdrowej przekąski. Dzieci otrzymują porcje borówek jako drugie śniadanie, dorośli kupują je do jedzenia w pracy. Borówka dołączyła do truskawek, malin i czarnej porzeczki - owoców tradycyjnie bardzo popularnych w Wielkiej Brytanii - mówi Michael Dembinski z Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej (BPCC).

Polskie borówki są obecne na rynku brytyjskim od ponad 30 lat, na długo zanim okrzyknięto je „super food”. Od zawsze cieszyły się dobrą opinią za sprawą ogólnej jakości i smaku. Kwaśne gleby oraz klimat, połączenie silnych mrozów i gorącego lata, sprzyjają uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości, który nadaje polskim borówkom wyjątkowy smak. Trudny do osiągnięcia w krajach południowych - powiedział Stephen Taylor z Winterwood Farms, Maidstone, Kent.

Wielka Brytania jest od lat największym odbiorcą polskiej borówki. Jest w tym roku honorowym partnerem prowadzonej w Polsce kampanii „LATO z BORÓWKAMI”. Kampania wspierana jest przez Brytyjsko-Polską Izbę Gospodarczą. Wspólnym celem jest promocja polsko-brytyjskiego partnerstwa handlowego.

Borówka polskim super food

Spożycie borówki rośnie na całym świecie. W latach 1995-2016 światowa produkcja owoców borówki wzrosła prawie trzydziestokrotnie. Polska stała się znaczącym jej producentem.

Poszukiwana jest dziś tak zwana żywność funkcjonalna, czyli żywność, która służy nie do jedzenia, tylko do odżywiania. Żywność, której spożywanie poprawia samopoczucie, daje szansę na zdrowsze i dłuższe życie. Borówka spełnia te oczekiwania. 

- Celem jest promocja owoców i sukcesów naszej branży. Staramy się produkować żywność najwyższej jakości, ponieważ Polacy tego potrzebują, chcą odżywiać się zdrowo - mówi Witold Boguta Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. 

Przed polskim konsumentem jest jeszcze wiele do odkrycia, jeśli chodzi o borówkę. Jest bardzo polska, jest produkowana zgodnie z wysokimi standardami. W Polsce jest praktycznie w 100% zbierana ręcznie. Nasi producenci tworzą najbardziej wymagające na świecie standardy jej zbioru, tak by dłużej zachowywała świeżość, wartości zdrowotne i smak świeżo zebranych owoców. Jej jakość zachwyca handlowców i dietetyków. Jest produktem bez wad, dowodem, że zdrowe słodycze istnieją. To owoc XXI wieku – dodaje Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk.

Lato na najlepszy czas, żeby zadbać o nasze zdrowie i naszą kondycje. Lato o smaku borówki to wybór najlepszy. Jest smacznie i jest zdrowo! – puentowała Emilia Szczęsna z Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Kampania „Lato z borówkami” jest realizowana przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Borówki #podajdalej

Fundacja Promocji Polskiej Borówki zaprasza wraz z Lidl Polska na świętowanie Dnia Polskiej Borówki 2018. Dzięki Lidlowi możemy dziś w całej Polsce zajadać się świeżymi borówkami. Tak będzie przez całe LATO! W ponad 630 sklepach Lidl znajdziemy borówki od polskich dostawców.

Najbardziej spektakularną akcję promocyjną Fundacja Promocji Polskiej Borówki prowadzi wspólne z marką Traficar. To innowacyjna usługa wynajmu samochodów na minuty bez zbędnych formalności i wyznaczonych miejsc na oddanie auta, wpisująca się w ideę carsharingu, czyli wspólnego użytkowania. Usługa została uruchomiona w październiku 2016 r. w Krakowie, dziś jest dostępna w Warszawie, we Wrocławiu, Poznaniu i Trójmieście, na Śląsku i w Krakowie. Rano borówki trafiły do samochodów Traficar.    

- Częstujemy i namawiamy do dzielenia się borówkami! Przez tydzień pakujemy do aut po 2 zestawy borówek z prostym przekazem: jeden zestaw bierzcie i jedźcie, a drugi podajcie dalej, komu tylko chcecie :). Szczęśliwi użytkownicy Traficara i obdarowani borówkami dzielą się swoją radością. Można to zobaczyć używając hasztagów #1lipca #podajdalej @latozborowkami

Więcej o promocji i zdrowotnych walorach borówki można przeczytać na stronie latozborowkami.pl. Jest ona finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.


Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.
Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk